reclama youtube lumeasatuluitv

Fermierul din România care își vinde pălinca cu 1.000 euro litrul

Printre producătorii din România se numără și Silviu Zetea. În anul 1990 acesta a ținut să ducă tradiția de 100 de ani a familiei mai departe și a „reconstruit“ o afacere cu pălincă și țuică din fructe. Astăzi, această mică afacere s-a transformat într-un adevărat brand, cunoscut atât în România, cât și în celelalte țări europene.

Povestea Zetea

Povestea a început undeva prin secolul XIX-lea, când unul dintre strămoșii lui Silviu Zetea a pus bazele acestei afaceri. Ioan Zetea era cunoscut drept cel care a construit o pălincie, pe la 1900, într-un loc simbolic, numit „Pe Groapă“, într-o depresiune din satul Viile Apei, aproape de gospodăria sa. Se poate spune că avea cunoștințe de la strămoșii săi pentru că regiunea este cunoscută ca leagăn al pălincii. De altfel, acest lucru este atestat documentar de peste 500 de ani. În anul 1940, unul dintre fiii lui Ioan Zetea, pe nume Valer Zetea, se remarcă prin faptul că pune bazele mai multor pălincii în Viile Racșei și uneia în Medieșu Aurit, în 1964. Acești întreprinzători ai vremii au reușit să păstreze proprietatea și tradiția indiferent de vremurile comuniste. Moștenirea aceasta s-a transmis până în anul 1990, când Silviu Zetea a preluat această activitate de la tatăl său, Valer Zetea, și a dorit s-o continue într-un cadru legal dat de o societate democratică, înființând o întreprindere de sine stătătoare. Imediat este demarat un nou proiect și se trece la „reconstruirea“ pălincii moștenite, punând accent pe calitate și reprezentativitate.

Silviu Zetea a povestit pentru Lumea Satului că a început totul dintr-o pasiune și că și-a dorit nespus de mult să continue această activitate familială. Își amintește cu drag că a cunoscut tainele procesului de producție încă de când era elev, iar în timp a dezvoltat un adevărat brand și, odată cu acesta, și afacerea Zetea. Totuși, acesta nu este încă apogeul pe care și l-ar dori... Silviu Zetea vrea ca în anul 2022 să valorifice o producție și mai mare: „Mi-am început activitatea în februarie 1990, ca o mică afacere de familie ce îmi poartă numele, „Zetea“. De fapt, pot spune ferm că eu port numele brandului, nu brandul numele meu. Producem pălincă, țuică, lichior din fructe, iar la momentul actual avem un sortiment diversificat, acesta având la bază o rețetă tradițională familială“, a declarat Silviu Zetea. 

Tehnologie unică

Totodată, un element principal care definește pălinca și țuica Zetea este tehnologia proprie de producție. „Tehnologia pe care o folosim la producția produselor Zetea este unică. Ne-am dezvoltat sistemul inovativ prin trecerea la tripla distilare, la cazane cu foc direct, de tip alambic, și prevăzute cu sistem de deflegmare simplă, de concepție proprie, care duce implicit la creșterea calității a produsului, dar și la unicitatea acestuia. Ne mândrim că avem o tehnică proprie care poate fi găsită și pe platformele media «Țuica Zetea de Medieșu Aurit» și care ne poartă numele“, a mărturisit Silviu Zetea.

Există cerințe pentru produsele de lux

Produsele Zetea sunt accesibile tuturor consumatorilor. Prețurile acestora încep de la 100 de lei și ajung chiar și la 2.000 euro pentru produsele  considerate de lux. „Ne bucurăm de un număr mare de clienți. Românii apreciază calitatea băuturilor pe care le producem. Am încercat să le facem accesibile tuturor consumatorilor, dar avem și o categorie de consumatori care cer o pălincă de lux. Desigur că avem o producție mică și doar la comandă, dar există o cerință pe piață pentru astfel de produse. Pălinca de 2.000 de euro atrage consumatorii, în primul rând, prin istoria sa. Este un produs românesc a cărui formă de prezentare obișnuiesc să o leg de Balada lui Ciprian Porumbescu. În al doilea rând, pălinca are o vechime de peste 17 ani, este obținută din cireșe amare, iar sticla este decorată cu fire de aur. Se vinde la pachet format din 2 sticle a câte 1 litru, deci vorbim despre 2 litri de pălincă – 2.000 euro“, a precizat Silviu Zetea.

De asemenea, producătorul Silviu Zetea a menționat că, deși la început avea o livadă proprie pentru fructele de producție, odată cu extinderea afacerii nu a mai făcut față. De aceea, la momentul actual are contracte de colaborare cu fermieri de la care își ia fructele într-o formă cât mai naturală. Procesează aproximativ 1.000 de tone de fructe și produce cca 30-40 tone de țuică și pălincă anual. Principala piață de desfacere a produselor Zetea este România: „Cea mai mare parte a produselor le valorificăm în România deoarece țuica și pălinca ne sunt specifice nouă, dar avem și o cerere semnificativă și în afară. Chiar dacă criza pandemică s-a făcut simțită de noi, sperăm ca anul 2022 să fie unul mai bun. Vrem să ne dezvoltăm afacerea și să creștem volumul de producție“, a conchis Silviu Zetea.

Liliana Postica

Articole înrudite