Adama Sultan iulie 2020
update 25 Sep 2020

Produsele tradiționale românești ar putea fi găsite mai ușor în piețe

Reprezentanții Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) s-au întâlnit cu membri ai Federației Naționale a Producătorilor de Produse Tradiționale pentru a discuta modalitățile în care produsele românești tradiționale pot fi promovate.

De asemenea, au fost purtate discuții și cu experți ai AFIR, AM-PNDR, precum și cu reprezentanți ai Asociației Marilor Rețele Comerciale din România – AMRCR și ai Administrației Piețelor Sector 2.

Soluția principală pentru promovarea produselor românești este schema de calitate.

„Credem foarte mult că fără scheme de calitate pe care să le finanțăm consistent din bugetul pe care îl avem alocat României pe fonduri europene nu vom reuși să ne consolidăm și să putem crea o nișă de consumatori care să susțină integrarea strategiei Farm to Fork“, a explicat secretarul de stat în MADR, Emil Dumitru.

Secretarul de stat a mai adăugat că ecologizarea Politicii Agricole Comune este un trend de care România ar trebui să țină cont. Se așteptă o implicare din partea reprezentanților producătorilor în ceea ce privește măsurile viitoare din următoarea programare financiară. Un obiectiv pe care Ministerul îl are este ca zona montană să beneficieze de măsuri distincte pentru a nu fi într-o competiție inegală cu celelalte zone teritoriale ale României.

Conducerea MADR a convenit să efectueze vizite împreună cu echipe din cadrul Autorității de Management pentru PNDR la asociațiile de producători în cadrul cărora să prezinte beneficiile accesării măsurilor dedicate sistemelor de calitate, precum și oportunitățile asocierii.

Soluții pentru alocarea de spații

De asemenea, oficialii MADR au facilitat dezbaterile dintre reprezentanții Federației Naționale a Producătorilor de Produse Tradiționale și Direcția Piețe din sectorul 2 al Municipiului București privind posibilitatea alocării de spații pentru comercializarea produselor certificate și atestate pe scheme de calitate.

Reprezentanții Administrației Piețelor Sector 2 au propus producătorilor să le ofere în administrare contra unei chirii Piața Colentina din București, un spațiu modern și utilat cu tot ceea ce e necesar pentru depozitarea și comercializarea produselor agroalimentare.

În acest context, membrii Federației Naționale a Producătorilor de Produse Tradiționale au convenit să poarte discuții interne pentru a stabili modul concret de acțiune și organizare pentru gestionarea și administrarea pieței.

În cadrul acestei colaborări, MADR are obligația de a se asigura ca în piață să fie comercializate doar produse locale, certificate și atestate pe scheme de calitate naționale și europene.

Potrivit secretarului de stat Aurel Simion, „acest proiect este o oportunitate extraordinară pentru desfacerea produselor certificate și atestate pe scheme de calitate și ar putea constitui un centru pilot și, totodată, un model de bune practici pentru administrațiile piețelor din țară, astfel încât producătorii să-și poată valorifica produsele, iar consumatorul să se bucure de gustul produselor de odinioară. Este un început în valorificarea produselor fermierilor români în promovarea lanțului scurt de aprovizionare și consum“.

Pentru dezvoltarea sectorului agroalimentar este nevoie de o strategie solidă pentru elaborarea de politici coerente și durabile, precum și de metode inteligente de obținere a fondurilor europene pentru susținerea produselor locale, regionale și naționale.

Simona Nicole David