Scris de Lumea Satului în . Publicat în Politica Agricola.
Daniel Constantin a participat la invitația ministrului francez al agriculturii la o întâlnire bilaterală de lucru, la Paris
Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Daniel Constantin, alături de secretarul de stat Achim Irimescu, a participat la invitația ministrului francez al agriculturii, domnul Stephane Le Foll, la o întâlnire bilaterală de lucru, la Paris, marți, 6 noiembrie 2012.
Cei doi miniștri și-au arătat preocuparea față de propunerile făcute recent, de reducere a bugetului general al UE pentru perioada 2014-2020 și implicit al celui pentru agricultură, cu circa 5%. În opinia celor doi oficiali, propunerea inițială a Comisiei privind bugetul agricol constituie minimul acceptabil.
De semenea, în cadrul întâlnirii s-au subliniat și aspecte din propunerea de reformă a PAC, asupra cărora cele două state membre au o poziție comună, cum ar fi:
- posibilitatea statelor membre de a acorda plăți pe suprafață mai mari pentru primele hectare;
- înverzirea – posibilitatea ca în cadrul obligativității necultivării a 7% din suprafață să se introducă culturi de plante legumicole și plante proteaginoase;
- finanțarea corespunzătoare a programelor de dezvoltare rurală.
În perioada urmatoare vor continua discutiile tehnice cu privire la convergența plăților directe între statele membre, Franța insistând pentru considerarea celor doi piloni ai PAC. Părțile au agreat ca la nivel tehnic să se insiste pentru identificarea unei poziții generale, comune, asupra PAC, mai ales în contextul în care obiectivele politice generale sunt identice atât pentru România, cât și pentru Franța. În acest sens, grupul de lucru româno-francez se va reuni în scurt timp.
La solicitarea Franței privind poziția acesteia asupra prelungirii regimului actual referitor la drepturile de plantare a viței-de-vie, document semnat deja de 14 state membre ale UE, ministrul român a indicat acordul său în susținerea demersului francez.
Ministrul român a vorbit și despre necesitatea restabilirii bunelor relații cu Federația Rusă în domeniul agro-alimentar, în urma întâlnirii recente pe care a avut-o cu omologul rus. Discuția a vut loc și în contextul inspecției veterinarilor ruși în unitățile românești interesate pentru reluarea exporturilor pe piața rusă. În acest context, ministrul francez a propus stabilirea unei trilaterale franco-româno-ruse pentru a facilita dialogul necesar restabilirii schimburilor comerciale cu produse agro-alimentare cât mai curând posibil.
Ministrul român l-a invitat pe omologul francez să efectueze o vizită în România, prin care să continue dialogul deschis și constructiv. Vizita ar urma să aibă loc în prima parte a anului viitor.
Întâlnirea celor doi miniștri s-a desfășurat într-o atmosferă de totală deschidere spre colaborare, inclusiv la nivel tehnic.
- Articol precedent: România îşi menţine poziţia de a beneficia de fonduri suplimentare în 2014-2020 Prec
- Articolul următor: Crearea asociaţiilor de producători în agricultură se va bucura de sprijinul total al CE Următor
Alte articole:
Paris, chipul șoaptelor iubirii de basm (III)
Scris de Lumea Satului în .
Parisul a fost scena necontenitelor schimbări, orașul mișcărilor sociale ce a trecut prin momente dulci și amare, însă, după al Doilea Război Mondial, porțile sale deschise erau visul multora în a-i călca firul de iarbă pentru îmbogățirea spirituală, pentru descoperirea acestui destin ce face parte dintr-o lume a creației, nu doar dintr-un oraș pur și simplu. Paris, orașul unde s-au strâns laolaltă cele mai luminate minți ale lumii, încurajându-se reciproc la victorii culturale, istorice, este centrul educației, unde s-au format de-a lungul diferitelor epoci Molière, Voltaire, Diderot, ale căror idei au rămas testamente peste veacuri și au cucerit fără încetare generațiile însetate de cunoaștere, de nou, de o atitudine aplecată către unicitate cum rar mai întâlnim azi. Prin fiecare construcție, monument, muzeu, Parisul a evoluat de la satul galic Parisii la metropola de azi, s-a transformat și a devenit un compendiu de stiluri arhitecturale unice. Dacă la începuturi abundența de ornamente era mereu prezentă, acum materialele din beton, oțel, sticlă nu mai lasă în urmă decât linii drepte ori zgârie-nori ce umbresc uneori prea mult totul din jur.
Bazilica Sacré-Coeur și Cartierul Montmartre
Atmosferă boemă, sunet de chitară și o aură de bucurie sunt prezente prin punctul cel mai înalt al Parisului, dealul Montmartre, zonă ce a fost locuită probabil din vremea galo-romană. Cartierul parizian a fost spațiul inspirațional unde artiști cu renume au ales să compună, picteze, să-și exprime frumosul, Vincent van Gogh, Gen Paul, Pablo Picasso, Maurice Utrillo, Eric Satie fiind câțiva dintre cei atrași de farmecul de aici. Amprentele modei vechi și străzile ce se bifurcă amețitor, galeriile de artă, buticurile și muzeele unde sunt expuse lucrările marilor artiști, printre acestea ale unicului Salvador Dali la muzeul Dali Paris, te poartă în apusul cu fantasmă al perioadei Belle Epoque. Plină de grație și impunătoare prin aspectul fațadei albastre împletit de stilul bizantin și romantic, Bazilica Sacré-Coeur de Montmarte pare desprinsă din basme, ridicată în vârful dealului cu niște cupole gata să se-nalțe precum baloanele umflate-nspre astrul ceresc. Numeroasele scări ce trebuie urcate până la bazilica dedicată inimii sacre a lui Iisus dau energie corpului pentru a contempla atunci când pășești pe ultima treaptă, fiindcă de aici, de sus, priveliștea ce se deschide asupra orașului e unică, plină de splendoare. Din micul paradis de afară am ajuns în interiorul puțin întunecat al bisericii, loc ce rostește și fraze din Războiul franco-german, doar lumina născută din lumânări atinge acum mozaicul ce-i întruchipează inima în flăcări a lui Iisus Hristos, cea care a învăluit spațiul cu sentimentul nădejdii, al răbdării și binelui.
Panteonul
Din vârful dealului Sainte emană o solemnitate greu de descris în ascunsul paginii, poate și datorită încărcăturii spirituale și rigurozității, așa cum o simți încă din afară. Panteonul, ridicat după jumătatea anilor 1700 și inspirat pe alocuri de Panteonul Romei, este mausoleul iluștrilor recunoscuți ai Franței, așa cum este inscripționat chiar pe fațada monumentului. A fost la începuturi locul unde a fost înmormântată Sfânta Geneviève, sfânta patroană a Parisului. Atins de umbre întunecate, stilul neoclasic și-a făcut loc în interiorul atât de larg, imensele picturi ale sfinților, sculpturilor, toate vegheate din depărtare de măreața cupolă. La început, construcția a fost concepută doar pentru genul masculin, aici iși dorm somnul de veci 75 de bărbați, printre ei Victor Hugo, Voltaire, Jean Monnet, Alexandre Dumas, însă din 1995 au fost îngropate în Panteon și femei, una dintre acestea fiind fiziciana Marie Curie. Atârnat de cupola stă din anul 1851 pendulul ce se balansează circular, realizat de fizicianul Léon Foucault; acesta a vrut să demonstreze teoria sa printr-un experiment, conform căreia Pâmântul se rotește.
Place des Vosges, Cartierul Marais
Printre clădirile roșiatice din cartierul Marais, porumbeii zburdă liberi și răspândesc acum aerul aristocratic de demult… Una dintre cele mai vechi piețe publice din Paris, Place des Vosges, a fost construită pentru regele Henri IV în anii 1600; era pe atunci Place Royale, spațiul ideal pentru întâlniri de rang înalt, nunți, dar și dueluri. Grădinile frumos decorate din jur sunt într-un contrast fin cu arhitectura franceză a secolului al XVII-lea ce zugrăvește muzeele și monumentelor istorice. Casa de la numărul 6, unde a locuit Victor Hugo, a devenit acum muzeu, loc unde putem afla despre viața și impresionanta sa operă. Le Musée Carnavalet – Histoire de Paris din cartier este înzestrat cu ilustrații din istoria Parisului, din Antichitate până azi. Comunitatea evreiască de aici se mândrește cu lucrările de artă și exponate ce evocă istoria de peste 2.000 de ani de la Muzeul Artei și Istoriei Iudaismului. În cartierul Le Marais te așteaptă saloanele de ceai și cafenelele ori pur și simplu o bancă unde te poți așeza liniștit la umbra unui copac cu frunze ce vin lin spre pământ.
Muzeul Orsay
Ecourile trenurilor ce ajungeau în Gara Orsay la sfârșitul anilor 1800 au rămas undeva într-un album de poveste, o amintire. Prima gară electrificată din lume a fost transformată în muzeu, fiindcă nu mai putea face față fluxului mare de trenuri din acea vreme. Cu un design conceput de Gae Aulenti, Muzeul Orsay a pus în lumină arta impresionistă și post-impresionistă, picturile realiste și de peisaj. Printre lucrările importante se află „Gare Saint-Lazare“, autoportretul lui Vincent van Gogh și „Noaptea înstelată“, lucrări ale artistului Henri de Toulouse-Lautrec. Interiorul muzeului are un decor deosebit, acesta transpunându-te într-un palat al artei plastice prin multitudinea de colecții prezente ce pun în valoare anumite momentele istorice. Aici au loc concerte, proiecții de film și diverse spectacole.
Place Vendôme
Superbă prin forma sa dreptunghiulară, cu un spațiu foarte aerisit, Piața Vendôme este proiectul arhitectului din timpul lui Ludovic al XIV-lea. Denumită la început Place Louis le Grand, piața a fost menită să fie zonă pentru locuințele regale. Sutele de ferestre ce privesc acum din toate direcțiile te cuceresc prin simplitatea în care stă închegată etalarea indiscretă a monarhiei. Prin aceste locuri extravagante, buticuri cu branduri de lux, nume sonore au fost în vizită des, mai ales la Hotel Ritz, printre ei scriitorul Ernest Hemingway, romancierul Scott Fitzgerald. Coco Chanel a locuit timp de 34 de ani la Hotel Ritz, perioadă în care a decorat într-un stil splendid și o finețe specială mobilierul, căruia i-a dat amprenta sa pariziană. Unul dintre punctele cu o semnificație istorică majoră, ce se aseamănă cu Columna lui Traian din Roma, este Coloana Marii Armate. Coloana a fost ridicată pentru cinstirea lui Napoleon și a armatei ce a obținut victoria în lupta de la Austerlitz în anul 1805. Pe fațada acesteia sunt evocate în spirală pe plăci din bronz episoade din luptă, iar în vârf a fost așezată statuia lui Napoleon.
La Conciergerie
Una dintre edificiile impresionante ale Evului Mediu, ce a servit ca închisoare și tribunal la sfârșitul anilor 1700, Conciergerie te cucerește prin aspectul său de fortăreață, stilul gotic, dar și povestea de după fațada și turnurile impunătoare. Conciergerie este de fapt o moștenire din Palais de la Cité, clădirea unde locuiau regii Franței la sfârșitul secolului al XIII-lea. Aici, pe lângă cei peste 2.500 de întemnițați, Maria Antoaneta, ultima regină a Franței înainte de Revoluția Franceză, a fost închisă și condamnată, lăsată să zacă în celulele pline de umezeală, pe măsură ce-și aștepta sfârșitul la nemiloasa ghilotină. Conciergerie și-a deschis porțile către public ca muzeu și este Sit al Patrimoniului Mondial UNESCO. Pe coridoarele reci se simte durerea celor judecați de Tribunalul Revoluționar, iar în câteva dintre săli – Sala Numelor, Sala Gardienilor, Sala Bărbaților de Arme – sunt prezentate numele condamnaților la moarte, artefacte, ultima scrisoare a Mariei Antoaneta, locul unde prizonierii erau predați pentru executare.
Cartierul Latin
Mirosul de carte veche, gândirea liberă, spiritul vesel, toate acestea la un loc sunt parte din Cartierul Latin, locul vieții studențești încă din vremea Evului Mediu. Centrele de cercetare, instituțiile de învățământ, terasele și cafenelele de aici au fost conservate până acum pentru a duce mai departe crezul intelectualității ce s-a dezvoltat zi de zi. Puțin diferit față de restul Parisului, în Cartierul Latin a rămas acel aer medieval ce îmbogățește zona prin amfiteatre și grădini, universități, centre de cercetare, vestitul cartier Sorbona, moschei. Librăriile pline de farmec de pe malul Senei, străzile amețitoare cu alei pavate cu piatră, galeriile de artă, bistrourile, bisericile antice sunt gata să-ți alinte spiritul de călător pentru a-ți face cunoștință cu un altfel de pitoresc, unul cultural, istoric ce-ți îmbogățește mintea și sufletul totodată.
Moulin Rouge
De la dansul curtezanelor din trecut până la French Cancanul contemporan, muzicieni, actori, totul are un numitor comun definit într-o strălucire și un spectacol plin de farmec tipic parizian. Moulin Rouge a fost creat de impresarul francez Charles Zidier și de antreprenorul spaniol Josep Oiler în anul 1889, gândindu-se că Parisului îi lipsește un loc extraordinar pentru divertisment. Scena cluburilor The Machine și barul à Bulles de pe acoperiș adună zi de zi turiștii și localnicii, gata să asiste la dansurile artiștilor frumos costumați ce se sincronizează într-o manieră perfectă presărată cu extravaganță. Ștrasurile, paietele și penele aduc zâmbetul pe chipul atrăgătoarelor fete Dorris, acrobaților pricepuți, clovnilor simpatici și creează în spațiul acesta destul de strâmt o atmosferă plină de fantezie și senzații tari ce te conduc într-o lungă călătorie din anii 1900 până azi. Printre cei care au călcat pragul faimosului Moulin Rouge se numără Dalida, Frank Sinatra, Regina Elisabeta a II-a, Ginger Rogers.
Sainte-Chapelle (Sfânta Capelă)
Construită de Ludovic al IX-lea în anii 1200, capela regală Sainte-Chapelle este podoaba arhitecturală realizată în stil gotic Rayonnant. A fost concepută pentru a adăposti relicvele din creștinătatea medievală, coroana de spini a lui Hristos. La răsăritul soarelui, Sainte-Capelle este ca o floare unicată în lume, peste 1.000 de vitralii din secolul al XIII-lea răspândind un rafinament pe care doar ochii-l înțeleg o dată cu întâlnirea acestora. Pe ferestrele din sticlă divinitatea capătă lumină și culoare, pe ele sunt fabulos evocate episoade biblice din Vechiul Testament și Noul Testament. Prin scenele înfățișate prin imagini au fost învățați mulți oameni fără carte despre Biblie. În capela inferioară se găsește pictura murală a Bunei Vestiri, cea mai veche din Paris de acest tip. Sainte-Capelle a fost vandalizată în timpul Revoluției Franceze și folosită ca depozit de cereale. De asemenea, biserica a servit și ca tribunal revoluționar. Numele celor care au transformat bucățile mici din sticlă în adevărate comori nu sunt cunoscute, însă ei au reușit să uluiască o lume întreagă prin talentul nemaiîntâlnit. Pe lângă vitralii, statuile celor 12 apostoli și ale Sfântului Petru reprezintă adevărate capodopere ale sculpturii medievale.
Palatul Garnier, Opera Națională
Ca o lume în care frumosul cultural abundă, iar excelența își face loc în cele mai mici detalii, Palatul Garnier, opera fabuloasă a Parisului, a fost construit la inițiativa lui Napoleon al III-lea, în 1860. Mai bine de 10 ani, Charles Garnier a lucrat neîncetat la proiectul ce urma să fie reperul emblematic al arhitecturii opulente, sculpturilor elegante, o clădire cu saloane decorate într-un stil baroc exuberant. Spectacole de operă, balet și diverse concerte au loc în această încăpere mirifică, plină de culoare romantică a artei din Palatul Operei. Boltele înalte din marmură, auditoriul în formă de potcoavă precum un teatru italian cu candelabrul de cristal și bronz, Salonul de Gheață – rotunda unde dansul și vânătoarea sunt prezente prin tapiserii atât de vii, foaierul plin de candelabre ce luminează scene din istoria muzicală de pe tavan atrag pasionații de istorie, artă și te cheamă aici pentru o experiență atât de rafinată.
Pont des Arts (Podul Artelor)
Ca o punte învăluită de dragoste peste Sena, unde zilele și nopțile par mai lungi, Podul Artelor respiră prin structura metalică și expiră încă din 1802 o frumusețe ce-i adulmecă neîncetat pe artiști, fotografi, pictori, gata să imortalizeze momentele unice de aici. Primul pod metallic din Paris, Pasarela Artelor, a fost construit din dorința lui N. Bonaparte de a lega Luvrul de actualul Institut al Franței. Cu toate că trebuia să plătească taxă, parizienii au îndrăgit numaidecât faimoasa construcție și doar în prima zi au pășit aproximativ 64.000 de trecători. Portocali de-a lungul balustradelor, înghețată pe băț, bănci din lemn pe care îndrăgostiții se așezau făceau parte din viața cotidiană derulată armonios pe pod. Treptat, structura podului a fost afectată, astfel că în anul 1984 el a fost reconstruit din oțel. Azi, bărcile ce se ondulează pe apele Senei, lacătele legate de balustrada podului pentru împărtășirea iubirii, florile împărțite din coșul de paie sunt în strânsă comuniune cu băncile din lemn, strângerile de mână ce amintesc de vremurile începutului și trimit în același timp mai departe fotografiile memorabile ce vor dăinui peste ani.
Castelul Versailles
Nu poți încheia călătoria la Paris fără o plimbare prin extravagantul Palat Versailles și frumoasele sale grădini, ce se află la câțiva kilometri de oraș. Palatul este sâmburele evoluției istoriei franceze, o mărturie a legăturii cu politica și simbol al Revoluției Franceze. Cabană de vânătoare pentru familia regală la început, Palatul Versailles s-a extins într-un stil futurist în timpul lui Ludovic al XII-lea. Magnifica Sală a Oglinzilor, ce cuprinde 300 de oglinzi și candelabre venețiene, faimoasele grădini decorate cu fântâni, sute de mii de flori și arbori, peste 200 de sculpturi, colecțiile de picturi prin care descoperi istoria Franței fac din palat o epopee a frumosului prin care domină grandoarea arhitecurală și seninătatea culturii atinse de istoria tumultoasă și crengile iubirii. Palatul Versailles a fost de-a lungul timpului, printre altele, muzeu de istorie, locul unde se țineau festivaluri nocturne, scenă pentru ceremonii, spital militar. Aici s-au semnat tratate de pace, printre care „Tratatul de la Versailles“ prin care s-a sfârșit Primul Război Mondial. La palat se va desfășura în anul 2024 competiția de echitație pe parcursul Jocurilor Olimpice.
„Capitala Artelor“, „Orașul Luminii“, al palatelor regale, a sărbătorii și a plăcerii, a opulenței, centrul ideilor filozofice ale iliminismului, Paris, prin cocarda tricoloră formată din albastru și roșu împletite cu albul monarhic, flutură spiritul libertății, al sentimentului iubirii ce dăinuie într-o lume ce tot închide și redeschide lacătul lăsat printre urmele apusului agățat de podul atât de iubit de soare și de nori.
Aurora Grigore
GALERIE FOTO
{gallery}articole/2023/12.decembrie_2023/Paris{/gallery}
Paris, chipul șoaptelor iubirii de basm (II)
Scris de Lumea Satului în .
Soarele-l face fericit ziua, iar noaptea e surprins de freamătul vieții printre luminile neobosite. Paris e fragmentul din povestea multor iubiri, dar și al celor ce l-au creat prin culorile artei, culturii și dăruirii nemărginite, împodobindu-l cu nenumărate opere ce seduc suflete, chiar și aceluia mai puțin cunoscător.
Catedrala Notre-Dame de Paris
Unul dintre cele mai prestigioase edificii din Paris, cu o înălțime de 70 de metri, Catedrala Notre-Dame de Paris (Doamna Noastră, adică Fecioara Maria), este opera ce exprimă prin designul său măiestria arhitecturii gotice franceze. Construcția catedralei a fost fondată în 1163 de episcopul Maurice de Sully și de regele Ludovic al IX-lea și a durat aproape 200 de ani. Contraforturile gotice, turnurile, turla, ferestrele colorate și fiecare părticică a catedralei evocă ampla dăruire a arhitecților, tăietorilor de pietre ce au creat, ca o pânză croșetată cu grijă, o bijuterie unică plină de expresivitate, de lumină. Privind-o, îmi pare o perfecțiune, cele două turnuri aliniate de-o parte și de cealaltă a fațadei tind către echilibrul dinamic gata să îmbrățișeze Roza de Sud, element dăruit catedralei de regele Ludovic al IX-lea al Franței (Sf. Ludovic). Catedrala amintește de încoronarea lui Napoleon I din anii 1800, moment în care lăcașul de cult a devenit catolic, dar și de romanul lui Victor Hugo din 1831, „Notre-Dame de Paris“.
Place de la Concorde (Piața Concordiei)
Când ajungi în perimetrul ei, senzația de libertate parcă-ți dă aripi să zbori și să ajungi până-n vârful obeliscului construit aici. Situată în inima Parisului, Place de la Concorde a fost proiectată în anul 1755 de Ange-Jacques Gabriel. Piața este locul unde au avut loc execuții comandate de stat, Ludovic al XVI-lea, ultimul rege al Franței, și Maria Antonieta fiind printre cei care și-au găsit aici sfârșitul; Piața Concordiei a reprezentat o adevărată scenă a Revoluției Franceze, desfășurările execuțiilor cu ghilotină lăsând o pată neagră în spatele cortinei trase demult. Fântânile frumos ornamentate exprimă, pe de o parte, râurile (Ronul și Rinul), cultivarea strugurilor, recoltarea florilor, iar de cealaltă parte mările (Atlanticul și Mediterana), prinderea peștilor, colectarea perlelor, amintirea navigatorilor.
Cândva intrarea în Templul Luxor din Egipt, Obeliscul din granit galben evocă prin hieroglife domnia lui Ramses cel Mare, unul dintre cei mai puternici faraoni ai Regatului Nou din timpul Egiptului Antic.
Arcul de Triumf
Inspirat de Arcul lui Titus din Roma, arhitectul francez Jean Chalgrinis a proiectat în 1806, la îndemnul lui Napoleon I, Arcul de Triumf, monument dedicat soldaților ce au luptat în Revoluția Franceză și războaiele napoleoniene. Inscripțiile a peste 600 de generali, precum și peste o sută de bătălii se află pe partea interioară a arcului, dar și basoreliefuri cu imagini ce descriu momentele unice cu plecarea, victoriile și întoarcerea fastuoasă a armatelor franceze, una dintre acestea fiind „Plecarea Voluntarilor din 1972“. Clipe marcante din istoria monumentului amintesc de defilarea pe sub arc a armatei glorioase de la sfârșitul Primului Război Mondial; o lumânare aprinsă mereu, încă din 11 noiembrie 1923, comemorează Soldatul Necunoscut, al cărui mormânt se află sub arc. Din înaltul arcului, briza vederii panoramice se apleacă peste cele 12 străzi ce transformă Place de l'Étoile într-o avalanșă de lumini. Ziua Națională ce are loc la 14 iulie, Ziua Victoriei din data de 8 mai, ce marchează eliberarea de sub ocupația nazistă și sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, sunt printre evenimentele ce se desfășoară anual aici.
Grădina Tuileries
Gânduri amestecate par acum să atingă aleile cu pietriș ce cântă amețitor sub călcâie, verdele de pretutindeni îți aduce mai aproape Grădina Tuileries, această podoabă arhitecturală proiectată de André Le Nôtre în secolul al XVII-lea. La început, prin anii 1500, grădina a fost parte din Palatul Tuileries, iar Catherine de' Medici, regina Franței, a fost cea care a creat-o.
De-a lungul timpului, grădina a fost un martor al evenimentelor istorice: primul zbor al unui balon cu hidrogen, masacrul gărzilor elvețiene din 1792, regele Henric al III-lea a gonit printre copacii de aici pe când era urmărit de Liga Catolică, la vârsta de 9 ani regele Ludovic al XIII-lea se juca-n voie ca-ntr-un enorm parc, nobilimea a folosit locul ca pe un punct de relaxare, Napoleon folosea perimetrul pentru diverse ceremonii ale armatei. Departe de agitația zilnică a Parisului, azi grădina este o zonă de promenadă perfectă, ce pur și simplu te conduce în acea evadare pătrunsă de un sofisticat décor cu statuete, frunze căzute, flori, iazuri, bănci din lemn, toate acompaniate de păsările ce glăsuiesc după pofta inimii.
Pe ritmuri de chitară vom depăna în partea următoare amprentele modei vechi prezente printre străzile Cartierului Montmartre, vom privi stilul bizantin fermecător al Bazilicii Sacré-Coeur, solemnitatea Panteonului, clădirile din Cartierul Marais și vom trece pragul faimosului Muzeu Orsay.
Aurora GRIGORE
GALERIE FOTO
{gallery}articole/2023/12.decembrie_2023/Paris-France{/gallery}
Paris, chipul șoaptelor iubirii de basm (I)
Scris de Lumea Satului în .
O șoaptă din aerul parizian pătrunde nestingherită acum printre pletele ce-mi adie-n vânt, mă plimbă printre începuturile insulei antice Île-de-la-Cit, locul unde tribul parisiilor a clădit un sat pescăresc lângă frumoasa Sena prin secolul al III-lea î.Hr., ce ulterior s-a transformat într-un magnific centru de comerț terestru și pe apă. Paris, „Orașul Artei“, a adunat de-a lungul vremii atâta frumusețe încât n-ar putea fi cuprinsă nici măcar într-un roman fermecat...
Turnul Eiffel
Prin grădinile și aleile pietonale decorate cu copaci ale căror frunze se pleacă tiptil către pământ o zăresc acum pe Doamna de Fier, clădită din 18.000 de secțiuni din fier și peste 2 milioane de nituri. Gâtul parcă nu e suficient de lung în a străbate drumul până-n susul lui, fiindcă ea tot se cațără mai sus, mai sus, până la 324 de metri, până când o amețeală plăcută-l pătrunde printre petele de nori ce le atrage prin toate încheieturile. Emblemă globală arhitecturală a Franței, Turnul Eiffel a fost ridicat între 1887-1889 cu ocazia Târgului Mondial din 1889, ce celebra 100 de ani de la Revoluția Franceză, și se află pe spațiul verde al Champ de Mars. Turnul poartă denumirea inginerului Alexandre-Gustave Eiffel, cel ce a dezvăluit controversata construcție în epoca victoriană. Cea mai înaltă construcție din Paris, Turnul Eiffel, depășește uneori 6 milioane de vizitatori pe an, fapt ce i-a atribuit un record anual al intrărilor la un obiectiv cu taxă din lume. Pe măsură ce urci, fie cu liftul, fie pe scări, totul în jur pare a fi dintr-o carte căreia abia aștepți să-i dai pagina următoare, nerăbdător în a descoperi punctul culminant. Căci aici sus, departe de zgomotul orașului, e o poveste pe care fiecare o descrie cu inima, de la distanță. Prin binoclul argintiu ochiul mi-l afund și mă strecor prin câte-o părticică mai retrasă a orașului ce vreau s-o dezvălui, de-aici, dintre zăbrelele monumentalului turn.
Muzeul Luvru
Fost palat rezidențial al regilor Franței, Muzeul Luvru este în sine unul dintre cele mai prestigioase opere de artă barocă din Paris, un oraș în interiorul orașului. Resturi ale construcției cetății Luvru din 1190 se află la subsolul muzeului. Napoleon Bonaparte a fost cel ce a transformat locul efectiv într-un muzeu în anii 1800 pentru expunerea lucrărilor celor din comunitatea sa. În cel mai mare muzeu din lume, printre labiritul de coridoare și faimoasele galerii putem descoperi peste 35.000 de lucrări publice; arta renascentistă italiană, picturile franceze, sculpturi clasice, antichități, arta islamică te poartă în lumi pe care doar le-ai putea visa uneori sau ți le-ai putea proiecta în minte, însă fără ușurință. Picturile „Mona Lisei“, „La Gioconda“ realizate de Leonardo da Vinci, „Sclavul muribund“ al lui Michelangelo, Fresca „Venus și cele trei grații“ de Sandro Botticelli, „Liberty Leading the People“ (Eugene Delacroix) cu revolta pariziană din 1830 sunt printre capodoperele cele mai admirate de la Luvru.
Bulevardul Champs-Élysées
Mărginit de arbori pe ambele părți, oriunde-ți arunci ochii dai de cafenele, teatre, tot felul de buticuri și magazine ce te adulmecă să intri, să admiri, să cumperi, totul este un dans în preajma cuvântului „chic“. Champs-Élysées este mlaștina pustie din trecut ce a fost transformată ca printr-o magie de designerul peisagistic André Le Nôtre într-unul dintre cele mai fermecătoare bulevarde ale lumii. Bulevardul de aproape 2 km este delimitat în cele două părți de intersecția Rond-Point des Champs-Élysées. Aici au loc parade militare și concursuri de ciclism, demonstrații de modă, este locul perfect pentru a degusta din faimoasele preparate ale bucătăriei franțuzești. Rafinamentul și bunul gust te copleșesc la tot pasul, iar semnificațiile culturale și istorice completează armonios această zonă legendară, simbol al vitalității pariziene.
Pont Neuf (Podul Nou)
Fiindcă aglomerația urbană se intensifica pe zi ce trecea în Paris, regele Henri al III-lea a ordonat, la sfârșitul anilor 1500, construirea unui nou pod, Pont Neuf, lucrare ce a fost terminată în anul 1606 și inaugurată de Henri al IV-lea. O frumusețe în stil roman și renascentist te însoțește de-a lungul plimbării pe Podul Nou, 381 de sculpturi în piatră de mascaroane (măști din piatră), minunatele arcade prin care soarele pătrunde duios, atingându-le cu calda culoare gălbuie a apusului, toate sub privirea lui Henric al IV-lea ce trimite gânduri de pe statuia din bronz în interiorul căreia sunt așezate patru cutii cu detalii din viața sa. Așezat liniștit pe malui Senei, Podul Nou este cel mai vechi pod în picioare din Paris, patrimoniu UNESCO și o adevărată inspirație artistică și decorativă pentru filmele de la Hollywood, dar și pentru cei mai simpli oameni ce merg agale pe trotuarul monumentului din piatră rezistent la foc, doar cu gândurile strecurate și nebănuite.
În continuarea descoperirii Parisului urmează să admirăm măiestria arhitecturii gotice a Catedralei Notre-Dame de Paris, să respirăm aerul libertății din Place de la Concorde, să trecem pe dedesubtul faimosului Arc de Triumf și să pătrundem prin frumoasele alei ale Grădinilor Tuileries.
Aurora GRIGORE
Toulouse, orașul violetelor
Scris de Lumea Satului în .
Despre călătorii se spune că se numără printre puținele lucruri pe care le poți cumpăra și care te îmbogățesc. Pentru că da, a vedea lumea este un privilegiu pe care nu toți oamenii și-l permit, însă chiar și vizitând câteva locuri, nu neapărat dintre cele esențiale, devii mai bogat. Așa m-am simțit și eu după ce am vizitat orașul francez Toulouse, un oraș care nu se afla printre prioritățile mele, dar care m-a îmbogățit sufletește.
Istorie, tradiție și turism
Situat în sud-vestul Franței, Toulouse este cel de-al patrulea oraș ca mărime și unul dintre cele mai importante din țară. La Ville Rose, așa i se mai spune orașului datorită pietrei distinctive folosite pentru construcția clădirilor, multe dintre ele păstrându-și autenticitatea chiar și astăzi, este un oraș pe lista UNESCO. De fapt, centrul vechi este o adevărată comoară a orașului, lunar mii de turiști vizitând principalele atracții turistice din zonă. Turiștii sunt atrași în special de îmbinarea perfectă între cultură, artă, arhitectură și industrie.
Printre principalele atracții turistice se numără Bazilica Saint-Sernin de Toulouse, construită în secolul al XI-lea în stil roman, cu turn înalt, porți mărețe și cripte impresionante, precum și catedrala Saint Etienne ce aparține stilului gotic. Prima dintre ele poartă numele primului episcop martir din Toulouse și reflectă două realități religioase importante – pelerinajele și cultul relicvelor. În schimb, cea de-a doua atracție se remarcă prin durata construcția catedralei ce s-a desfășurat pe parcursul a cinci secole, respectiv XI-XVI, și din acest motiv cuprinde diferite stiluri și curente culturale. Se remarcă aici vitraliile, tapițeriile și tablourile, precum și orga ce se află la 17 metri înălțime. În fața catedralei se remarcă un arbore impresionant, supranumit și arborele celților, ce are în jur de 400 ani. De asemenea, tot în apropierea catedralei se află și una dintre cele mai vechi fântâni publice devenite monument, Griffoul, ce datează din jurul anilor 1546.
La fel de important este și Capitoliul, un monument extraordinar ce astăzi găzduiește primăria, un teatru și un hotel. Este, de fapt, emblema orașului care, de-a lungul timpului, a cuprins diverse clădiri ce au fost construite și folosite după nevoi. Se remarcă prin prezența a opt coloane roz de marmură și prin curtea Henri IV, martor al asasinatului ducelui de Montmorency, precum și prin sala ilustrată ce are o lungime de 70 de metri și cuprinde numeroase picturi și busturi ale personalităților importante din țară. Nu doar aceste încăperi se pot vizita, ci și alte săli istorice ce vă vor îmbogăți cunoștințele cu privire la specificul zonei și al locuitorilor.
Și pentru că am ajuns aici, nu aveam cum să nu amintesc și Place de la Trinité, ce se află în centrul orașului și impresionează prin prezența fântânii, despre care se spune că inițial era un puț, dar și prin așa-numita Casa Soarelui ori numeroasele terase și cafenele.
Tot în rândul obiectivelor turistice pe care nu ar trebui să le ratați se numără și Muzeul Augustinilor. Este vorba despre o fostă mănăstire ce a devenit muzeu, după Revoluția Franceză, din Ordinul Augustinilor. Este unul dintre cele mai vechi muzee din țară și găzduiește colecții de sculpturi ce datează și din Evul Mediu, colecții de pictură extrem de valoroase, picturi religioase și gotice, dar și colecții impresionante ce te poartă prin pașii importanți ai istoriei artei. Și lista muzeelor poate continua, depinde acum ce domenii vă intereasează și de timpul pe care îl aveți la dispoziție pentru a vizita orașul.
Importanța râului Garonne
Ca multe alte orașe mari cu importanță turistică, și Toulouse este traversat de un râu important. Este vorba de Garonne, ce împarte orașul, iar cele mai atractive puncte turistice se află pe malul drept. Unul dintre cele mai remarcabile locuri din oraș este Canal du Midi, un alt sit UNESCO ce aparține secolului al XVII-lea și este o parte a Canalului des Deux Mers de 430 de kilometri, care leagă Marea Mediterană de Oceanul Atlantic. Revenind la importanța râului Garonne, trebuie amintit faptul că se pot realiza diferite excursii cu bărci mai mari sau mai mici, de unde se pot admira și fotografia unele dintre cele mai importante atracții turistice ale orașului și mai ales Pont Neuf. Este vorba despre cel mai vechi pod din oraș, construit în anii 1500. ce a rezistat provocărilor timpului și impresionează prin grandoarea sa.
Vorbind de momente istorice importante, trebuie menționat faptul că și aici există un Arc de Triumf, dedicat mai mult luptătorilor valoroși ai istoriei și mai puțin celor decedați. Este vorba despre un monument construit în anul 1928 ce domină aleile parcului Grand Rond. Are 8 coloane de piatră unde apar gravate principalele câmpuri de luptă, iar interiorul se remarcă prin sculpturi atent realizate ce înfățișează bucuria victoriei.
Aș putea spune că am vizitat un oraș unde sintagma la vie en rose este cât se poate de reală, iar iubirea față de tradiții și importanța locurilor se păstrează cu sfințenie. De exemplu, Toulouse mai este supranumit și orașul violetelor. Ce-i drept, fiecare magazin de suveniruri mizează pe această sintagmă și majoritatea obiectelor pe care le poate achiziționează un turist conțin violete ori au înfățișate micile flori. De ce? Pentru că, în secolul al XIX-lea, cultura de violete a devenit emblema orașului, deci una dintre principalele preocupări ale cetățenilor. Agricultura și economia zonei se bazau pe cultura violetelor, însă în prezent doar 3 familii mai au astfel de culturi. Cu toate acestea, aici se desfășoară anual, la început de primăvară, Festivalul Violetelor prin care se dorește păstrarea meșteșugului și expunerea frumoaselor flori violet.
Nu trebuie să uităm că, pe lângă faptul că este un oraș UNESCO, cu o arhitectură și istorie impresionantă, Toulouse are și o vastă istorie în inovație și industria aeronautică. De fapt, este considerat și capitala europeană a industriei aeronautice datorită companiei Airbus şi a companiei aeriene Airbus Group.
În apropierea orașului se află și muzeul Aéroscopia care este de-a dreptul impresionant pentru că și istoria companiei locale este impresionantă. Peste 35.000 m² găzduiesc fel de fel expoziții, printre care și o expoziție de avioane legendare din toate epocile (Concorde, Caravelle, Super Guppy, A300B etc.) și o murală de 58 de metri care urmărește istoria aeronauticii. În apropierea muzeului se află și fabricile Airbus, iar de la Aérscopia se poate pleca cu ghid pentru a vedea cum arată liniile de ambalare a avioanelor, unde nivelul de uimire va atinge cote maxime. Dacă ați obosit de prea multe vizite, vă puteți relaxa la restaurantul de lângă muzeu, unde vă puteți bucura de preparate culinare gătite din ingrediente locale.
Și, chiar dacă pare doar un oraș plin de istorie, cu arhitectură aparte și multe povești frumoase, Toulouse este un oraș tineresc, cu importante cluburi și restaurante, iar acest lucru se întâmplă și datorită faptului că este un important centru universitar, cu peste 100.000 de studenți.
Așadar, călătoriți ori de câte ori aveți ocazia, fie că este vorba despre orașe mai mari sau mai mici, de locuri mai noi sau mai vechi, fiecare călătorie înseamnă încă o nestemată din cufărul propriu cu amintiri bogate.
Larissa DINU
GALERIE FOTO
{gallery}articole/2022/09.septembrie_2022/Toulouse{/gallery}
Franța are peste 170 de proiecte finanțate prin planul alimentar național
Scris de Lumea Satului în .
Cum sunt sprijiniți fermierii, proprietarii de păduri, producătorii de produse alimentare, cum sunt implementate cele peste 170 de proiecte finanțate prin planul alimentar național, cum este organizat sistemul de învățământ agricol în Franța sunt doar câteva dintre întrebările la care a răspuns Marie-Luce Gibe, consilier agricol la Ambasada Franței.
– Care sunt principalele provocări pentru agricultura și industria agroalimentară în Franța?
– Politicile agricole și alimentare ale Uniunii Europene evoluează pentru a promova practici mai durabile în ceea ce privește protejarea mediul și a sănătății, cu sprijinul deplin al Franței. Acesta este obiectivul stabilit prin Pactul Verde European și strategiile specifice din domeniul agricol. Franța este totuși foarte atentă să se asigure că eforturile depuse de fermierii europeni nu sunt afectate de o creștere a importurilor de produse agricole din zone care aplică standarde de mediu și de sănătate mai puțin ambițioase. Prin urmare, Franța dorește să colaboreze cu partenerii săi europeni pentru a introduce măsuri „în oglindă“ oriunde este relevant, adică pentru a se respecta standardele Uniunii Europene referitoare la protejarea mediului și a sănătății și în cazul produselor importate din țări terțe.
De altfel, Franța a început un proces de tranziție agro-ecologică spre practici agricole sustenabile încă din anul 2014, proces care se consolidează și în care există solidaritatea celorlalte țări membre prin: egalitate de tratament prin PAC, dar și măsuri oglindă propuse de Ministerul de Agricultură în cadrul PFUE.
Agricultura se confruntă și cu o scădere a atractivității în rândul noilor generații. Mulți fermieri se vor pensiona fără să fie tineri dornici să le ia locul. Modelul istoric francez al fermei familiale medii (media națională de 63 ha în 2016 ASA) este de asemenea amenințat, dar MAA susține astăzi diversificarea modelelor agricole. Cu toate acestea, spre deosebire de România, creșterea excesivă a dimensiunii este descurajată în Franța (opoziția la o fermă de 1.000 de vaci/reglementări referitoare la accesul terenului agricol). Transmiterea fermelor este o problemă principală pentru Franța și este, de asemenea, în atenția politicilor publice. Pe 7 octombrie 2020, SAFER, FNSEA, JA și APCA și-au reiterat angajamentul față de menținerea reglementării pieței funciare.
În sfârșit, cetățenii și consumatorii au din ce în ce mai multe solicitări cu privire la calitatea alimentelor (creștere puternică a cererii de produse ecologice) și a modului de cultivare (produse fitosanitare și bunăstarea animalelor). Fermierii și IAA-urile trebuie să se adapteze constant acestor solicitări.
– Ce măsuri au fost luate pentru a sprijini fermierii, proprietarii de păduri, producătorii de produse agricole și industriile conexe?
– Franța, ca și România, a beneficiat de măsuri de sprijin pentru a face față pandemiei. În Franța au avut loc închideri mai semnificative ale sectorului HoReCa și, prin urmare, efectele asupra fermierilor, în special în domeniul producătorilor de vin și al produselor cu valoare adăugată ridicată au fost mai accentuate. În acest sens au fost instituite măsuri temporare de sprijin. Reziliența sistemului alimentar a fost, de asemenea, pusă la îndoială, ceea ce a favorizat o consolidare a legăturilor la nivel local dintre fermieri și consumatori prin inițiative cum ar fi: platforma de produse agricole proaspete și locale și PAT – program alimentar teritorial. Bineînțeles că există și PNRR-ul. În Franța, partea agricolă/silvică se concentrează în principal pe hrană, bunăstarea animalelor și reîmpădurire. Este de menționat faptul că Franța beneficiază de 40 de miliarde de euro fonduri europene, la care a adăugat 60 de miliarde susținuți din bugetul național, ceea ce îi oferă o mai mare libertate financiară. Din cele aproximativ peste 100 de miliarde, agricultura și silvicultura reprezintă 1 miliard de euro.
– Ce ne puteți spune despre finanțarea proiectelor din țară? Aveți peste 170 de proiecte, un număr destul de mare. Cum ați reușit această performanță?
– Vorbim despre 170 de proiecte finanțate prin planul alimentar național. Franța este o țară care dispune de o experiență ridicată în gestionarea unor crize prin măsuri de contracarare concretizate în strategii, planuri și obiective revizuite periodic. În acest sens, spre exemplu, lucrăm foarte mult prin apeluri de proiecte în cadrul planului alimentar național. Ceea ce s-a ales din punct de vedere strategic a fost să fie implementate măsuri care funcționează bine și care au prioritate, dar care nu aveau un buget suficient. Prin urmare, s-a extins pachetul bugetar în special prin intermediul PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență).
Au existat avansuri de finanțare chiar și atunci când PNRR nu fusese încă adoptat.
– Cum este organizat sistemul educațional agricol în Franța și, respectiv, cum sunt consiliați tinerii să aleagă un eventual parcurs educațional agricol?
– În Franța, spre deosebire de România, disponibilitatea forței de munca nu este o problemă atât de mare. Acest lucru nu înseamnă că agricultura și industria agroalimentară sunt sectoare de activitate în care companiile nu întâmpină dificultăți în a recruta. Când vine vorba de șefi de fermă, care reprezintă un statut cu totul special (nu manageri de fermă, ci chiar oameni care lucrează în mod direct în producția agricolă), există, ca peste tot, o criză vocațională. Munca este grea și veniturile sunt adesea scăzute.
MAA, care este responsabil de educația agricolă, desfășoară campanii de promovare a acestor meserii, „Aventura celor vii“, de exemplu, cu rulote care străbat Franța, sau campanii privind promovarea antreprenorialului în mediul rural. Acest lucru ajută, dar nu este încă suficient.
Liceele agricole din Franța sunt bine susținute de comunitățile locale. Acestea dispun de ferme experimentale. Trebuie subliniat faptul că tinerii sunt în special încurajați să facă stagii de practică în ferme, unde ei chiar lucrează, nefiind limitați doar la a observa. Acest stagiu are un rol important în notele lor, chiar și la nivel de Bac! Aceasta este una dintre diferențele majore față de România. Discutăm mult cu MADR și Ministerul Educației din România despre reforma necesară a programelor de bacalaureat agricol din România. În Franța, rata de succes în cadrul unor astfel de programe (de la nivelul CAP până la certificatul de tehnician superior) este foarte mare – 90,7% în 2021. Copiii și părinții sunt mândri de școala absolvită, iar tinerii absolvenți își găsesc rapid de lucru, ceea ce conferă tuturor multiple satisfacții.
Pentru partea salarială, în perioada pandemiei a fost înființată și o platformă între centrele de angajare și camerele de agricultură/sindicate pentru a facilita legătura dintre fermierii care caută forță de muncă și persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă sau studenți (recoltă și cules).
– Pe ce reforme se bazează Franța în Planul Strategic Național (PSN/PAC) și cum pot fi ele implementate?
– În cadrul PSN, nu prea putem vorbi de măsuri de reformă propriu-zise. Reforme sunt propuse la nivelul UE și transpuse în practică la nivel național prin PSN. Putem în acest caz vorbi cel mult de adaptări conform specificului național. PNS a făcut obiectul unor consultări interne complexe cu profesioniști, dar și în egală măsură cu ONG-uri, consumatori și cetățeni. Pentru prima dată a fost mobilizată comisia națională de dezbatere publică CNDP. Trebuie subliniat faptul că Ministerul francez al Agriculturii a trebuit să răspundă la mii de întrebări în care au fost precizate foarte clar cum sunt sau, dimpotrivă, nu sunt luate în considerare diverse măsuri de reformă în următorul CAP.
De exemplu, încă lucrăm la măsurile de ecoscheme care reprezintă una dintre reformele centrale ale noului PAC. În acest moment încercăm să identificăm cele mai pertinente măsuri de sprijin care pot răspunde diversității fermelor noastre fără însă a deveni foarte complexe și care să rămână în același timp corecte.
– Nu în ultimul rând, v-aș întreba... Cum sunt promovate produsele locale în Franța?
– În primul rând trebuie menționat faptul că există o multitudine de sisteme de certificare a produselor locale. Principalele de care suntem foarte atașați în Franța sunt Indicațiile geografice și produsele organice. Prin astfel de scheme de calitate se certifică nu neapărat proveniența locală a produselor alimentare.
Parcurile regionale, departamentele și regiunile pot dispune de astfel de surse de finanțare pentru a susține măsuri de promovare a unor astfel de produse pe teritoriile lor.
O altă pârghie importantă constă în faptul că în Franța (spre deosebire de România) în cazul școlarilor se asigură zilnic mese calde. Părinții plătesc pentru acestea, devenind în acest fel foarte atenți și sensibili la ceea ce mănâncă copiii lor. Sunt volume mari de consum care atrag interesul fermierilor, și în special al fermierilor locali. Cantinele sunt de altfel gestionate de către comunitățile locale care au mai multă putere comparativ cu România (în special la nivel de regiune), iar fermierii știu să le reamintească aleșilor locali de necesitatea promovării produselor locale în meniul școlarilor.
Obiectivul de a face consumul de produse alimentare din astfel de cantine mai orientat spre produse locale și mai durabile a fost consacrat în legea EGALIM. Există în acest fel o serie de obiective clare: „50% din produsele consumate în cantinele destinate școlarilor trebuie să fie certificate prin semne oficiale de calitate și origine (SIQO), organice sau cu Înaltă Valoare Naturală“ până în 2022.
Pe de altă parte, nu intenționăm să spălăm creierul copiilor. Cantinele sunt deschise produselor alimentare din toate culturile. Există în acest sens constituite meniuri tematice pe diferite țări pentru a promova multiculturalitatea. Respectăm și legislația europeană care interzice favorizarea produselor naționale (cantitatea loturilor). Este vorba despre produse certificate/bio care pot proveni din oricare țară membră a UE.
De asemenea, doresc să subliniez faptul că prin educație se creează o legătură strânsă între teritoriul și alimentația sănătoasă și durabilă. Acestea sunt și elemente de justiție socială, unul dintre pilonii strategici ai planului nostru alimentar național. În acest fel s-a propus să se constituie un fond de 50 de milioane de euro pentru comunitățile rurale mici, ca parte a planului de redresare, astfel încât acestea să poată achiziționa echipamente de procesare, în special pentru fructe și legume, dar și pentru a pregăti bucătari.
Simona-Nicole DAVID
Marsilia, orașul care a dat imnul Franței: La Marseillaise
Scris de Lumea Satului în .
Așa cum spuneam în articolele anterioare, Dumnezeu mi-a oferit ocazia să văd întreaga lume în anii în care am lucrat pe vapor ca fotograf, asistent foto manager și mentor pentru noii recruți (colegi aflați la primul lor contract). De fiecare dată când aleg locul despre care vă povestec cu drag în paginile revistei am o mare problemă în selectarea acestuia. În acest număr am ales Marsilia. Deloc întâmplător, poate, pentru că în numărul trecut v-am relatat câte ceva din impresiile pe care mi le-a lăsat orașul în care s-a născut Napoleon Bonaparte, Ajaccio – Corsica. Și ce legătură are...? Ei bine, Marsilia este și orașul care a dat numele imnului Franței. La Marseillaise îndeamnă „copiii Patriei“ de ceva timp, din 1792, când soldații din Marsilia au intrat în Paris. Versurile și muzica fuseseră create într-o singură noapte, prin aprilie, de către Claude Joseph Rouget de Lisle.
Al doilea oraș ca mărime din Franța, dar primul port francez, Marsilia este un amestec interesant de TOT. Personal, îmi place mult mai mult decât Parisul. De altfel, un oraș ce are peste 2.600 de ani vechime, Marseille (sau Marsiglia în italiană) a fost și capitală culturală europeană în 2013.
În Marsilia am fost de nenumărate ori, fiind și oraș de îmbarcare mai bine de 2 ani în timpul charterelor pentru oaspeții francezi. Astfel, fiecare nouă croazieră începea și se sfârșea în Marsilia. Poate pentru că mi-a plăcut atât de mult am avut marea bucurie să stau aproape o lună în Marsilia, mai exact în șantierul naval (Chantier Naval de Marseille), cel mai mare dry dock din Mediterană. Și, pentru că nu aveam oaspeți la bord, nici nu aveam ce face. Drept urmare, fiecare zi era o nouă ocazie de explorare a unui oraș absolut minunat. Încă din primele zile m-am integrat deja în acest amestec de culturi, în acest oraș ce atrage prin fiecare detaliu și m-am întrebat de ce unii spun că este un oraș periculos, un loc în care trebuie avut grijă să nu ți se dea în cap, să nu ți se fure... Ba mai mult chiar, nu înțeleg de ce Marsilia nu este cotat ca oraș turistic important al Franței. Știu că de gustibus et coloribus non discutandum..., dar, după mine, Marsilia este mult peste alte orașe „perle“ ale Mediteranei. Dar asta este o altă discuție, căci îmi propun să-mi spun impresiile și despre Nisa, Villefrance, Saint Tropez etc. Așa să îmi ajute bunul Dumnezeu.
Armonie perfectă sau haos?
Un mix de detalii fascinante, armonia în care se îmbină influențele unor culturi diferite, Marseille este un contrast care fascinează și atrage ca un magnet. Peisaje superbe, forme de relief diverse, istorie, cultură, arhitectură interesantă, clădiri care par să vorbească prin fiecare centimetru al fațadelor. Patina istoriei a fațadelor, lăcașurile de cult, agitația din portul vechi, pescarii cu ale lor povești simpatice, mulțimea de turiști haotici care par să se uite peste tot și niciunde pentru ca, într-un final, să dea buzna într-un fast food..., nunți colorate cu motoare ambalate la maximum și ritmuri de muzică ce te duc cu gândul la Ferentarii din București, Piața Chiliei din Constanța... Străduțe strâmte care amintesc de centrul vechi al Constanței se strecoară printre case vechi cu trei sau patru etaje, cu mici magazine de cartier, cu terase unde sunt doar două sau trei mese...
Apropo, sunt magazine unde iubitorii de vinuri pot cumpăra vinuri franțuzești cu doar 3 sau 4 euro. Unele sunt și la noi, dar la prețuri ce te fac să te întrebi dacă sticla este cu vin sau cu aur de 24 de karate. Și tot aici, pe străduțele marseieze, ne putem întoarce în timp datorită doamnelor rafinate, elegante, ce știu să poarte un „outfit“ perfect chiar și atunci când vând diverse fructe sau legume din coșulețe împletite din lemn. Marsilia este un adevărat colț de rai și pentru iubitorii de pește, căci piața de pește funcționează de sute de ani, iar peștele proaspăt este adus pe tarabe de pescarii iscusiți, unii dintre ei practicând această meserie-hobby din tată în fiu. Aici pot fi văzute specii rare de pești și alte vietăți marine, pe tarabe vechi din fața cărora se poate vedea ancorat câte un iaht de lux care te duce cu gândul la un sofisticat Saint Tropez sau un alt preferat al bogătașilor iubitori de lux și opulență, Monaco. Peștele este proaspăt, la fel și fructele de mare, iar unele vietăți marine sunt comercializate încă vii – garanția prospețimii lor.
Dumas și contele de Monte Cristo...
Bogată în linii de transport comun, Marsilia este locul în care este bine să mergi la pas, altminteri pierzi multe detalii ce merită toată atenția. Se poate alege trenuleț, metrou, autobuz, vaporaș etc., dar nimic nu se compară cu mersul pe jos prin locurile în care, în urmă cu sute de ani, soldații intrau triumfători îndemnând „copiii patriei la luptă“ cântând despre atrocitățile tiranilor care sugrumă copiii și nevestele... Marsilia este și locul în care poți vedea Château d’If..., pour les connaisseurs. Acest loc oarecum înfricoșător este cel din care contele de Monte Cristo a plecat să se răzbune pe toți cei care au trădat, locul în care a fost ținut prizonier și în care a suferit atâtea nedreptăți. Mergând la pas prin acele locuri captivante am călătorit un pic în timpul copilăriei, când îl citeam cu drag pe Dumas. Orașul port este și un loc perfect pentru iubitorii de muzee, artă, istorie. Aici pot fi văzute locuri impresionante precum Palatul Longchamp, absolut încântător. Se pot face plimbări cu barca sau se poate vizita Catedrala Notre Dame de la Garde, de unde se poate admira întreg orașul. Apropo, am vizitat catedrala atât ziua, cât și pe timp de noapte. Noaptea este absolut de poveste! Luminile orașului creează parcă o pictură deosebită, pictată de un artist a cărui pensulă a fost direcționată de Însuși Dumnezeu. Catedrala este așezată sus, în vârf de deal, și este văzută din aproape orice colț al orașului. Este cam primul loc care îți atrage privirea când vii în port. De altfel, „La Bonne Mere“ este protectoarea Marsiliei, acolo unde Fecioara poleită în aur veghează asupra noastră, a tuturor, fie că suntem fii și fiice ale mării, fie că suntem turiști sau localnici, fie că suntem soldați triumfători ce vrem să nimicim trădătorii și regii conspiratori...
Simona Nicole David
Ajaccio, orașul în care s-a născut Napoleon Bonaparte
Scris de Simona David în .
Capitala insulei Corsica, Ajaccio, poartă amprenta personalității lui Napoleon Bonaparte, fiind locul unde s-a născut militarul și omul politic ce a trăit între anii 1769 și 1821.
Situat în largul coastei de sud a Franței, Ajaccio este un loc interesant, un oraș elegant ce se caracterizează nu doar prin legătura strânsă cu Napoleon, ci și cu puternicul spirit maritim. Pe vremuri, cu secole în urmă, localnici trăiau din comerțul cu minunatul coral roșu pe care îl aduceau din largul Mediteranei – unul dintre darurile cu care Dumnezeu a înzestrat acest loc binecuvântat.
Istorie, arhitectură, mare și atmosferă mediteraneană, Napoleon, preparate tradiționale cu un gust desăvârșit, suvenituri, peisaje superbe, oameni calzi, energie pozitivă, culoare, lumină sunt doar câteva cuvinte ce pot descrie Ajaccio – Aiacciu în corsicană. I se mai spune și „Orașul imperial“ sau „Orașul coralilor“ pentru că, prin secolul al XVIII-lea, locuitorii își asigurau traiul din comerțul coralului roșu mediteranean. La acea vreme, aproape jumătate din locuitori erau pescari de corali. Iar Corsica mai este denumită și „Insula Frumuseții“ – o insulă cu munți ce ajung și la 2.700 de metri, fiind de altfel un loc interesant și provocator pentru cei pasionați de alpinism.
Fortăreața construită de italieni, cucerită de francezi...
Orașul a fost întemeiat de către genovezi la sfârșitul secolului al XIV-lea, iar cetatea construită pe vremea aceea este și astăzi aproape neschimbată. Prin reconstruirea cetății, genovezii își consolidau poziția dominantă în partea de sus a insulei Corsica. Construcția cetății începuse prin 1492, când vechiul oraș a fost abandonat tocmai din cauză că era extrem de vulnerabil la atacurile barbarilor și ale epidemiilor din acele vremuri. Planurile noile cetăți sunt realizate de arhitectul Cristoforo de Gandino, la început fiind construit doar un castel pe stâncile Capo di Bollo. Câțiva ani mai târziu, prin 1502, genovezii au început să construiască în jurul castelului și ziduri de apărare împotriva atacatorilor.
Există și un cartier genovez, cel mai vechi cartier din oraș, format din puține străduțe. Această zonă cochetă este și cea mai aglomerată și plină de cafenele, magazine, restaurante. Deși aparține Franței, așezarea te duce cu gândul la orașele vechi italiene. Ajaccio înseamnă Napoleon Bonaparte, căci fiecare colț aproape ne amintește de el, dar și arhitectură interesantă, străduțe vechi, muzee, catedrale și biserici, preparate din pește proaspăt, salamuri crud-uscate, brânzeturi, vinuri vechi. Iar lista nu se încheie aici.
Fortăreața construită de italieni a fost însă cucerită de francezi între anii 1553 – 1559, care au continuat lucrările de întărire și extindere a orașului. În urma construirii unor bastioane, cetatea a luat o formă de hexagon. În anul 1768, atunci când a fost cedat de genovezi, Ajaccio a trecut sub jurisdicția francezilor. Despre cetatea cu o istorie cel puțin interesantă se mai spune și că era vizitată adesea de Napoleon care, pe vremea când era tânăr, venea aici pentru a vedea momentul în care se schimbă garda. În prezent, cetatea poate fi admirată doar din exterior, de la distanță, nefiind obiectiv turistic, căci aparține armatei franceze.
Ce putem vizita în Ajaccio
Pasionații de istorie pot vizita casa în care s-a născut Napoleon Bonaparte, un loc interesant ce merită văzut și pentru că aici se află documente unice și obiecte ce au aparținut familiei.
Casa în care s-a născut și a copilărit Napoleon, reședința Bonaparte, se află aproape de port, pe Rue St. Charles 18. În prezent, este muzeu dedicat memoriei împăratului. Imobilul este păstrat impecabil și, pe lângă decorațiuni interioare, mobilă și alte obiecte ce au aparținut familiei Bonaparte, adăpostește și o colecție impresionantă de picturi și portrete din secolul al XVIII-lea.
Familia Bonaparte s-a mutat într-o parte din clădirea ce mai târziu a luat numele de „Bonaparte“ pe la sfârșitul secolului al XVII-lea, imobilul fiind cel mai impunător și important în acea zonă. Rămasă în proprietatea familiei Bonaparte până în anul 1924, când Victor Napoleon o donează statului, casa devine muzeu în 1967 și este parte din Muzeul Național Mailmaison.
Casa memorială Bonaparte are și un magazin de suveniruri, Boutique Napoleon, de unde se pot cumpăra obiecte interesante ce amintesc de împărat. O altă clădire superbă ce merită văzută este Catedrala Saint Marie, a cărei construcție a început prin anul 1582, pe locul unde era amplasată biserica „Sfânta Cruce“ (Sainte Croix). Cunoscută și sub numele de „Notre Dame de l’Assomption“, Catedrala „Sainte Marie“ din Ajaccio a fost construită în stil renascentist, după planurile arhitectului italian Giacomo della Porta, și are hramul „Adormirea Maicii Domnului“. Biserica a fost sfințită în 1593, după finalizarea lucrărilor de construcție ce au durat 11 ani.
Ajaccio este un loc ce amintește la fiecare colț de Bonaparte, Catedrala „Saint Marie“ fiind și locul unde a fost botezat Napoleon I într-o zi de vară – 21 iulie 1771. Tot aici se află și capela funerară a familiei Bonaparte până la momentul când s-a construit Capela Imperială de la Palatul Fesch din Ajaccio.
Fațada catedralei este construită în stil baroc, subliniat și de mixul cromatic deosebit – alb și portocaliu. Altarul lăcașului de cult este realizat din marmură de mai multe culori și reprezintă o donație din partea prințesei Elena Baccioch, sora lui Napoleon, în 1811. În catedrală se mai poate admira o orgă veche, construită în 1849 de către Aristide Cavaille-Coll tot în stil baroc, asemenea fațadei. De asemenea, tot în interiorul acestui lăcaș de cult este un tablou realizat de pictorul francez Eugene Delacroix. Tabloul poartă numele – nu întâmplător, firește – „Le Triomphe de la Religion”...
Ajaccio oferă multe alte locuri interesante ce merită văzute, inclusiv împrejurimile orașului fiind absolut superbe. Iar după câteva ore bune de plimbare, un moment de odihnă și un prânz sau o cină la unul dintre restaurantele locului ar fi binevenite. Există și o alternativă la restaurante: produsele tradiționale din piață, acolo unde producătorii locali te îmbie să guști din ce prepară ei. Indiferent dacă vrei să cumperi sau nu, îți poți face o idee despre cultura și tradițiile corsicane și savurând produsele locale. Prețurile sunt ceva mai mari decât la supermarket, dar merită. Iar calitatea este de excepție.
Corsica aparține Franței din 1768, deși corsicanii se consideră oameni liberi, dar mai degrabă italieni prin spirit decât francezi. A treia cea mai mare insulă a Mediteranei de Vest și cea mai puțin populată, Corsica merită vizitată și pentru o întâlnire cu istoria, cu limba și cu civilizația franceză. Totodată, locul de naștere a lui Napoleon Bonaparte, Ajaccio, reprezintă esența spiritului corsican. De altfel, Ajaccio amintește la tot pasul de prezența lui Napoleon aici. Mixul de culturi – franceză și italiană – dă un farmec aparte acestei părți din Corsica, iar capul de maur – simbol al luptătorilor pentru independență și libertate – se găsește și pe Pavilionul Corsicii, în sigla companiei de feriboat-uri, arborat cu mândrie de corsicani.
Corsica a fost ocupată de greci și mai apoi de romani, iar de peste 200 de ani este teritoriu francez. Cultural și geografic, Corsica este mai aproape de Italia decât de Franța. Devenită destul de târziu destinație turistică, adevărata Corsică se află în spatele fațadei costiere, departe de ochii turiștilor. Se poate spune că această insulă se deschide exploratorilor, celor care au răbdare să o cunoască. În Corsica reală, an de an, ciobanii continuă să-și mute turmele de la câmpie către pășunile înalte... De asemenea, festivalurile religioase sunt sărbătorite cu pasiune, așa cum se întâmpla în perioada medievală, cu cântece vechi... În munți, departe de lumea dezlănțuită, se ascunde trecutul furtunos al insulei.
Nikolai și magazinul „cu de toate”
Pe una dintre străduțele înguste, paralele cu țărmul mării, printre restaurante și cafenele, se găsește și un magazin cu tot felul de obiecte din întreaga lume. Aici, în magazinul care este un loc ideal pentru colecționarii de tot felul, se poate spune că se găsește întreg globul pământesc. Am intrat de curiozitate și aproape că m-am pierdut printre binocluri vechi, globuri pământești, diferite obiecte interesante de decor. Se poate spune că este un magazin cu de toate pentru toți, un magazin în care Nikolai a adus câte un colț din fiecare parte a lumii. Am cumpărat câteva cadouri pentru prieteni din magazinul lui Nikolai, iar când am vrut să plătesc Nikolai mi-a spus că nu are POS, deci nu se poate achita cu card, doar cash. Pentru că îmi doream mult să iau acele obiecte, el a venit cu o soluție rapid. Am mers la un restaurant din zonă și am achitat contravaloarea produselor cu cardul, iar proprietarul restaurantului i-a dat bani cash lui Nikolai. Soluția găsită de Nikolai mi s-a părut ingenioasă și chiar m-a făcut să mă întreb dacă la noi ar fi fost posibil așa ceva. Nikolai m-a întrebat de unde sunt și ce fac prin Ajaccio, iar eu i-am spus că mi-ar plăcea să-l las pe el să ghicească. Așa că a început prin a-mi spune că par din estul Europei și a început să enumere: Rusia, Ucraina, Moldova, țările fostei Iugoslavii, Bulgaria etc. Doar România a omis... Nikolai este din Rusia și are un mic magazin cu de toate în orașul construit de italieni, stăpânit de francezi și dominat de personalitatea puternică a lui Napoleon Bonaparte, cel care a ales să ne nască aici, la țărmul Mediteranei... Tot aici a ales și Nikolai să adune părți din întreaga lume și să le vândă trecătorilor, colecționari de colțuri de lume.
Simona Nicole David
Investiții în inovație
Scris de Lumea Satului în .
Am preluat în titlu expresia specialiştilor de la CORTEVA AGRISCIENCE din Cernay, Franţa, convins fiind că exprimă realitatea a ceea ce am văzut acolo cu prilejul recentei vizite a Fabricii de producţie şi ambalare a unor produse pentru potecţia plantelor de ultimă generaţie.
Aflată în estul ţării, Cernay (Rinul Superior), ca de altfel mai toate localităţile din regiunea Alsacia, impresionează prin ordine, curăţenie, respect pentru tradiţie şi istorie, atribute specifice populaţiei autohtone, majoritatea de etnie sau cu „rădăcini“ germane. Poate nu întâmplător Compania Corteva Agriscience a ales să investească aici într-o fabrică modernă dotată cu echipamente de top.
Investiţia, în valoare de peste 20 milioane de euro, va susţine producţia gamei Inatreq active, acceptată deja pentru utilizare în multe din statele UE, aceasta făcând parte dintr-o nouă clasă de fungicide destinate protecţiei cerealelor în care molecula activă este obţinută din produse de origine naturală prin fermentare.
Producţia în noua fabrică, la a cărei inaugurare au fost prezente importante personalităţi politice şi administrative din regiune, dar şi jurnalişti din presa de specialitate din mai multe ţări europene, a demarat în această lună – octombrie 2019. Prin extinderea investiţiei vor fi create peste 50 de noi locuri de muncă ce se va adăuga celor aproximativ 380 deja existente.
CORTEVA AGRISCIENCE, prin investiţiile inclusiv în liniile de formulare, urmăreşte să vină în întâmpinarea cererii pentru produse organice, oferind agricultorilor soluţii noi în ceea ce priveşte protecţia culturilor, răspunzând astfel provocărilor aflate într-o continuă schimbare. Inatreq active este una dintre acestea, fiind considerat un produs revoluţionar care permite fermierilor obţinerea unor producţii mari şi sigure sub aspect alimentar. „Ingredientele naturale din componenţa produsului reprezintă direcţia dorită de societăţile europene în materie de inovare“, spunea printre altele Susan LEWIS, vicepreşedinte senior şi director operaţiuni Corteva Agriscience.
Cu prilejul dialogului purtat cu principalii reprezentanţi ai fabricii din Cernay am aflat cât de importantă este investiţia de aici pentru viitorul agriculturii europene şi nu numai, pentru sănătatea omenirii.
„Această nouă investiţie demonstrează angajamentul companiei noastre de a oferi soluţii sustenabile, inovatoare, care vor transforma agricultura şi vor ajuta agricultorii să crească productivitate şi să asigure alimentele necesare pentru o populaţie aflată în creştere. Această fabrică reflectă eforturile noastre continue pentru a crea un sistem alimentar sustenabil care să ajute fermierii în producerea de alimente sănătoase, de calitate, răspunzând astfel cererii consumatorilor“, îmi spunea Patrice SWINNEN, director de producţie al centrelor din Cernay şi Uffholtz.1753
„Inatreq active nu este un produs de sinteză, ci un produs natural obţinut prin fermentare, o fază chimică care permite stabilizarea moleculei. Odată ajunsă în plantă aceasta revine la forma sa naturală, formă în care devine dăunătoare agentului patogen pentru care a fost aplicat. Produsul va putea fi utilizat din 2020, după ce va fi înregistrat, acesta fiind deja supus mai multor teste, în mai multe regiuni cu condiţii diferite de climă şi sol. Este un produs obţinut în peste zece ani de cercetare şi care a costat compania două sute de milioane de dolari...“ – spuneau la unison doi dintre cercetătorii de la Cernay, Jean-Pierre Stekcler şi Andy Leader.
Vizita noastră la fabrica din Cernay, organizată impecabil de Corteva Agriscience, ne-a oferit posibilitatea de a vedea „în direct“ preocupările respectivei companii nu doar pentru asigurarea unor seminţe de înaltă performanţă, ci şi preocupările colectivelor de cercetători pentru protecţia plantelor, dar şi a mediului.
Timpul petrecut acolo, programul bine şi eficient organizat ne-au permis şi vizitarea localităţii, a unui sat medieval bine conservat, dar şi a unei crame locale tradiţionale, de fapt o afacere a familiei Schlumberger, prilej cu care am participat la degustarea mai multor sortimente de vinuri obţinute din soiurile de struguri cultivate pe domeniile respective.
Ion BANU
MAI JOS REPORTAJUL VIDEO
Turismul european este dominat de Spania, Italia, Franța, Germania și Regatul Unit
Scris de Lumea Satului în .
- România este trecută la „...și altele“
Spania, urmată de Italia, Franța, Germania și Regatul Unit sunt cele mai căutate destinații turistice din Uniunea Europeană. De altfel, cele cinci țări se află și în top 10 al celor mai vizitate țări din lume. România, trecută în statisticile UE la „și altele“, nu are nicio schimbare de paradigmă: cele mai căutate destinații turistice rămân litoralul Mării Negre, stațiunile montane din Brașov și Valea Prahovei, stațiunile balneoclimaterice și mănăstirile din nordul Moldovei.
Eurostat (oficiul de statistică al Comisiei Europene) arată că, în 2016, ultimul an analizat, la nivelul celor 28 de țări ale Uniunii Europene, au fost active 608.400 de structuri de cazare turistică, cele mai multe aflându-se în Italia (178.449), Marea Britanie (84.580) și Croația (83.233). Ca număr de locuri de cazare (31,319 milioane total UE-28), aproape o treime s-au concentrat în Franța (5,134 milioane de locuri de cazare) și Italia (4,493 mil.), aceste state fiind urmate de Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (3,944 mil.), Spania (3,516 mil.) și Germania (3,336). La mare distanță se află Olanda (1,370 mil. de locuri de cazare), Grecia (1,241 mil.) și Austria (1,001 mil.). Dintre țările estice, cel mai bine plasate în acest clasament sunt Croația (987.000 de locuri de cazare) și Polonia (749.000).
Spania, cea mai vizitată țară din UE
Spania a fost principala destinație turistică din UE pentru nerezidenți (persoane care călătoresc în afara țării lor), arată Eurostat, cu 295 de milioane de nopți de cazare, ceea ce reprezintă 22,2% din totalul pentru UE-28, principalele regiuni vizitate fiind Insulele Canare, Insulele Baleare și Catalonia. După Spania, cele mai populate și populare destinații pentru nerezidenți au fost Italia (199 de milioane de nopți), Franța (124 milioane de nopți) și Regatul Unit (119 milioane de nopți). Cele patru țări însumează 55,7% din totalul nopților petrecute de nerezidenți în UE-28 (fig. 1). Ca intensitate turistică (numărul de nopți petrecute în raport cu dimensiunea demografică a țării), au fost preferate Malta, Croația, Cipru și Austria.
Peste 60% din populația UE, angrenată în turism
Din totalul populației UE cu vârsta de cel puțin 15 ani, 62,1% au participat la activități de turism, mai exact aceste persoane au efectuat cel puțin o călătorie turistică în interes personal, pe parcursul anului. Rata participării a variat între 23,7% în România și 88,9% în Finlanda (fig. 2). Rezidenții din UE-28 au efectuat 1,2 miliarde de călătorii turistice; dintre acestea, 74,4% au fost către destinații interne și restul în străinătate. Cetățenii din Luxemburg, Malta, Belgia și Slovenia au preferat să viziteze alte țări în procent covârșitor; în schimb românii și spaniolii (10% fiecare) au manifestat un apetit scăzut de a călători peste hotare.
Cei mai mulți turiști, din Germania și Regatul Unit
Eurostat mai spune că rezidenții din UE-28 au petrecut 2,6 miliarde de nopți în vacanță în străinătate. Cei mai mulți turiști, totalizând aproape 51,3% din totalul UE-28, provin din Germania, aceștia petrecând 771 de milioane de nopți în afara granițelor țării, și din Regatul Unit, ai căror cetățeni s-au cazat 564 de milioane de nopți în străinătate (fig. 3). Ca nopți pe cap de locuitor (indicator totuși neconcludent), Luxemburg a fost statul ai cărui rezidenți au petrecut cele mai multe nopți în străinătate (22,3 nopți), urmat de Cipru (18,7 nopți/cap de locuitor) și Irlanda (12,5). La polul opus se află rezidenții din România, Bulgaria și Grecia, care au petrecut, în medie, mai puțin de o noapte în străinătate.
Spania, cele mai mari venituri
Cele mai mari venituri din turismul internațional, în cifre absolute, au fost înregistrate în Spania (54,7 miliarde euro), Franța (38,3 miliarde euro) și Regatul Unit (37,4 miliarde euro), urmate de Italia (36,4 miliarde) și Germania (33,8 miliarde). Ca ponderi în PIB ale veniturilor provenite din turism, pe primele locuri de situează Croația (18,6%), Cipru (13,7%) și Malta (13,2%), țări în care acest sector reprezintă cea mai importantă sursă de dezvoltare. Cel mai mare nivel al cheltuielilor pentru turismul internațional s-a înregistrat în Germania (72,1 miliarde euro), Regatul Unit (58,4 miliarde) și Franța (36,5 miliarde).
Litoralul Mării Negre, Valea Prahovei, Poiana Brașov, în topul preferințelor
Haideți să vedem cam pe unde se află turismul nostru în această ecuație. În 2018, arată ultima statistică a INS, România dispunea de 8.849 de structuri de cazare. Cele mai multe dintre acestea sunt pensiuni agroturistice – 2.821 de structuri de cazare, hoteluri – 1.613 și pensiuni turistice – 1.709. Capacitatea de cazare la nivel național este de 353.308 locuri, cele mai multe dintre acestea găsindu-se în București și celelalte reședințe de județ (91.685 de locuri) și pe litoralul Mării Negre (80.263). (Vezi tabelul 1.)
Numărul de sosiri ale turiștilor în structurile de cazare, calculat însă la nivelul anului 2017, a fost de 12.143.346. Cele mai multe s-au înregistrat în unitățile de cazare din București și orașele reședință de județe (5.992.403 de sosiri), ceea ce poate să ducă la concluzia că prevalează turismul de afaceri, urmat de destinațiile turistice din alte localități decât marile orașe (2.036.151), zona montană (2.019.142), litoral (1.049.970), stațiuni balneoclimaterice (945.257) și Delta Dunării (100.423).
Turiștii români și străini au petrecut 27.092.523 de nopți în vacanță în structurile de cazare. Destinațiile preferate au fost Bucureștiul și celelalte capitale de județ (10.341.681 de înnoptări), litoralul Mării Negre (4.316.379), stațiunile balneoclimaterice (4.204.898), stațiunile montane (4.178.123), alte localități, însemnând zonele unde se practică agroturismul (3.841.108) și Delta Dunării (210.334). (Vezi tabelul 2.)
Cele mai vizitate au fost zonele și obiectivele turistice din Regiunea Centru, Sud-Est și Bucureștiul, respectiv, municipiul Bucureștiul și județele Constanța, Brașov, Prahova, Suceava, Sibiu, Mureș, Cluj, Vâlcea, Bihor (peste un milion de nopți de cazare fiecare). Aceste date ne indică faptul că destinațiile turistice cele mai căutate sunt litoralul Mării Negre, Poiana Brașov, Predeal și Brașov, Valea Prahovei (Sinaia, Bușteni, Azuga), mănăstirile din nordul Moldovei, Clujul și salina Turda, Sibiu, precum și stațiunile balneoclimaterice din Vâlcea, Bihor, Mureș.
Maria BOGDAN
Producătorii de vin reuniți la Vinexpo caută mijloace pentru a lupta împotriva încălzirii climatice
Scris de Lumea Satului în .
La Salonul Internațional al vinului și băuturilor spirtoase, care se desfășoară în perioada 18-21 iunie la Bordeaux, viticultorii dau dovadă de imaginație pentru a-și salva viile și fac un apel la mobilizare generală pentru a lupta împotriva încălzirii climatice, transmite AFP.
Incendii, precum cele din Australia și Chile, geruri târzii precum cele care au lovit Franța la finele lunii aprilie, aceste pericole climatice ar urma să se accentueze, avertizează John Holdren, președintele Facultății de științe ale mediului de la Harvard, afirmând că în 2040 canicula din 2003 va fi o vară normală, iar în 2060 o vara răcoroasă.
Chiar și o mică creștere a temperaturilor afectează viile nobile. "Viile sunt plante foarte sensibile, sunt ca un termometru", a subliniat Gaia Gaja, coproprietarul domeniului Gaja din Piemont (Italia), unul din cele mai mari nume din industria vinului.
Toți viticultorii sunt preocupați de încălzirea climei, care poate face vinurile mai puternice cu un grad de alcool mai ridicat, care poate atinge ușor 16 și chiar 17 grade, precum și cu o lipsă de aciditate care le afectează echilibrul.
Pentru a se adapta la modificările climatice viticultorii au revenit la soiurile mai târzii, care anterior ajungeau cu dificultate la maturitate. Astfel în Liban, producătorii replantează struguri din soiul Cinsault pentru a face față la o majorare a temperaturilor cu două grade în zece ani.
Este experimentată de asemenea selecția genetică a soiurilor mai rezistente la secetă, dar deocamdată calitate nu este suficientă pentru a permite producția de vinuri de calitate, potrivit mai multor profesioniști din domeniu.
O altă consecință a modificării climatice este schimbarea geografiei viilor. Anumite regiuni viticole ar putea dispărea și altele ar putea să își facă apariție. Deja domeniile viticole încep să se organizeze. Casa Torres, prezentă în Chile, a cumpărat terenuri în sudul țării, în apropiere de lacuri, în timp ce șampania Taittinger a făcut investiții în Anglia unde peste câțiva ani va începe să producă vin spumant.
De asemenea, viticultorii își schimbă metodele de lucru, uneori cu sprijinul oamenilor de șțtiință, pentru a putea cultiva vinuri rezistente. Gaia Gaja a dezvăluit că în trei domenii italiene se cultivă iarbă, măzăriche sau orz între vița de vie pentru a ține sub control umiditatea și a favoriza biodiversitatea.
Pentru a răspunde la acordul de la Paris, care prevede reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, viticultorii au demonstrat că pot acționa individual și au făcut un apel pentru a se uni și af ace presiuni asupra decidenților, aceasta este concluzia conferinței de la salonul mondial al vinurilor Vinexpo, intitulată "sectorul vinului în fața provocărilor și mizelor modificării climatice".
AGERPRES