Adama aprilie 2020
update 7 Apr 2020

Șosele din plastic

  • Publicat în Mediu

Sunt 40 de milioane de kilometri de șosele în întreaga lume pentru realizarea cărora se folosesc, printre altele, și sute de milioane de recipiente cu ulei. Nu ar fi grozav dacă am putea folosi plasticul de care nu mai avem nevoie pentru a realiza șosele? Așa suna o întrebare la începutul unui material marca BBC.

Reportajul despre care vă vorbesc îl avea ca personaj-cheie pe un inginer din Scoția care încerca să găsească soluții pentru două dintre problemele actuale ale civilizației, și anume drumurile de proastă calitate și reciclarea cantităților enorme de deșeuri de plastic. Și Toby McCartney nu s-a oprit doar la teorie, ci a trecut la practică. Acesta a dezvoltat la ferma sa din Lockerbie o fabrică unde reciclează plasticul și îl transformă în materie primă pentru asfaltarea șoselelor. Inginerul spune că inițiativa a pornit de la o întâmplare povestită de fiica sa. La una dintre orele de curs, profesoara acesteia i-a întrebat pe copii ce trăiește în oceane, iar după câteva răspunsuri ale colegilor fata inginerului a răspuns „plastic“. Acest răs­puns a creat o revoluție pentru inginerul McCartney. Și-a amintit atunci că a văzut în India cum oamenii adunau plasticul și îi dădeau foc pentru a-l topi și fixa în gropile din asfalt. Inspirat de această metodă rudimentară, inginerul McCartney a dezvoltat propria sa metodă industrială, iar rezultatele le-a testat practic prin asfaltarea în jurul fermei sale a unei șosele în compoziția căreia a introdus plasticul.

În mod normal, 90% din compoziția drumurilor constă în pietriș, nisip, calcar și bitum. Dacă se optează pentru alternativa inginerului McCartney, o parte din bituminul folosit pentru realizarea șoselelor poate fi înlocuit de tonele de plastic nereciclat. Tobby McCartney spune că prin adăugarea plasticului în compoziția asfaltului se obține un material mai rezistent și mai durabil, iar asfaltarea șoselelor este mai ieftină. În fabrica inginerului scoțian plasticul este transformat în peleți cu dimensiunea unor monede de 10 bani. Ulterior peleții se folosesc în amestec cu pietriș și bitum. Metoda propusă de Toby McCartney a obținut deja interes. În Anglia consiliul local al unui comitat din nord-vestul Angliei a aprobat asfaltarea șoselelor cu plastic. Oare la nivel mondial va schimba ceva, concret, această nouă tehnologie?

Laura ZMARANDA