reclama youtube lumeasatuluitv
update 23 Aug 2019

Misterioasa mașină-drezină din gara Sinaia

  • Publicat în Magazin

În ultimii ani, călătorii care nu se grăbesc prea tare când trec prin gara Sinaia pot remarca o apariție oarecum ciudată: undeva, pe o bucată de linie dezafectată, o caroserie de automobil face notă discordantă cu decorul de cale ferată. De departe, vehiculul păstrează o eleganță greoaie, un parfum de epocă. Contururile roșii ale geamurilor accentuează culoarea neagră, marțială. Însă, dacă te apropii, urmele necruțătoare ale timpului încep să devină vizibile. Primul care își arată rănile este parbrizul spart în partea stângă. Dar spărtura în sine intrigă și pune noi semne de întrebare pentru că evidențiază grosimea geamului, de peste cinci centimetri. La fel de intrigant este șasiul de cale ferată pe care este așezată limuzina. Ei bine, da, această drezină-autoturism are o istorie, în mare parte încă neclară, punctată ici și colo cu elemente de legendă urbană. O poveste despre care credem că merită povestită...

Un apanaj al liderilor comuniști

Autoturismul Skoda VOS a fost produs în Cehoslovacia, între anii 1949 și 1952. A fost conceput ca un autoturism de lux, construit în spiritul limuzinelor americane de la sfârșitul anilor ’30. Din start a fost conceput ca un vehicul destinat elitelor militare și politice ale regimurilor comuniste. De altfel, inițialele VOS provin de la abrevierea în limba cehă a expresiei „mașină guvernamentală specială“ (Vládní Osobní Speciál). În cei trei ani, cât a fost menținută în fabricație această variantă, au fost produse 107 exemplare. Două dintre acestea au ajuns și în România.

Skoda VOS era un autoturism blindat chiar prin proiectul inițial. Caroseria a fost proiectată de un designer de tancuri. Motorul, cu șase cilindri și o capacitate de 5,2 litri, capabil să dezvolte o putere, de 120 cai putere provenea de la camioanele Praga. Tracțiunea vehiculului era pe spate. Masa totală, în varianta standard, depășea patru tone. Viteza maximă era de doar 80 km/h. Dimensiunile erau de 5,7 metri lungime, 1,9 metri lățime și aproximativ 1,8 metri înălțime.

Printre beneficiarii unor astfel de mașini s-au numărat, cum era firesc, Klement Gottwald, conducătorul partidului comunist din Cehoslovacia, dar și liderii comuniști chinezi Zhu De și Mao Zedong. Pe listă mai figurează și liderul albanez Enver Hoxha.

Ana Pauker, mai pretențioasă decât toată lumea

Așa cum am spus deja, două exemplare de Skoda VOS au ajuns și în România. Unul dintre ele i-a fost destinat lui Emil Bodnăraș, iar celălalt Anei Pauker. Acesta din urmă se află acum în gara Sinaia.

Exemplarul destinat celei căreia i se spunea prin spate și „Stalin în fustă“ n-a fost unul de serie, ci a fost produs după o comandă specială. Acest simplu fapt evidențiază mult din caracterul Anei Pauker și a celor care o înconjurau, dacă la o mașină prin definiție specială a mai fost nevoie de o comandă specială. Mașina a fost adaptată astfel încât să i se poată schimba roțile cu unele de vagon. În acest fel, autoturismul se transforma într-o drezină. Blindajul a fost suplimentat, astfel încât greutatea mașinii a crescut la cinci tone. Motorul și sistemul de transmisie au fost și ele modificate, făcând ca viteza maximă să crească la 115 km/oră, față de 80 km/oră, la varianta standard. Consumul de combustibil ajungea la aproximativ 45 litri motorină/100 km. Două rezervoare de câte 50 de litri se aflau de o parte și de alta a mașinii, pentru a-i păstra echilibrul.

Cât despre parbrizul spart al mașinii de la Sinaia se povestește că este urmarea unui atentat, petrecut undeva lângă gara Roșiori Nord. Gloanțele unui pistol-mitralieră ar fi spart parbrizul, cândva prin 1951, 1952. Ca un subiect de film sau de roman, povestea sună interesant, doar că din punct de vedere istoric probabil că nu are nicio legătură cu realitatea. În primul rând, un astfel de atentat nu ar fi fost trecut sub tăcere. Și, chiar dacă în anii comunismului ar fi fost ținut la secret, desigur ar fi devenit notoriu după 1989. Apoi, tehnic vorbind, gloanțele unei arme ușoare nu sunt capabile să străpungă grosimea parbrizului respectiv. Și, în sfârșit, având în vedere că mașina a mai fost folosită până prin anii ’80, desigur că geamul ar fi fost înlocuit. Așa că, deși pasionantă, istoria cu atentatul rămâne doar o poveste...

Secrete încă nedezvăluite

După ce liderii comuniști s-au plictisit de cele două mașini Skoda VOS (destul de repede, de altfel), acestea au fost trecute în zestrea CFR, ca drezine. În această calitate au fost utilizate mai mulți ani, în special pentru transportul unor lideri de vârf, care nu doreau să călătorească cu trenurile. Apoi, au început să fie folosite pentru inspecțiile pe calea ferată ale unor comisii interministeriale sau de la vârful CFR.

În anii ’70 au ajuns în zestrea regionalei CFR Constanța. Una dintre ele staționa la Fetești, iar cealaltă la Medgidia. Erau folosite din ce în ce mai rar din cauza consumului exagerat de combustibil, precum și din cauza vechimii. Doar atunci când se impuneau deplasări urgente, pentru transportul câte unei piese, mai erau puse în circulație. Piese de schimb nu se găseau, având în vedere cât de mică a fost seria și cât de scurtă perioada de producție. La un moment dat, pe la sfârșitul anilor ’80, s-a pus problema ca, din cele două, una să fie folosită ca sursă de piese de schimb pentru cealaltă. Lucrul s-a dovedit imposibil, pentru că cea care a fost utilizată de Ana Pauker avea, așa cum am povestit, mai multe modificări.

Timp de mai mulți ani, cele două mașini, transformate în drezine, au zăcut, trase pe linii moarte. Doar prin grija unor mecanici pasionați ele s-au menținut cumva într-o relativă stare de funcționare.

Prin 2015 s-a pus problema să fie aduse la Muzeul Căilor Ferate, dar apoi s-a renunțat. Dar totuși ceva s-a mișcat: mașina de la Fetești a ajuns în Sinaia. Așa că, fie că sunteți călători cu trenul, fie că treceți pe șoseaua de pe lângă gară, faceți un scurt popas pentru a vedea această bucățică de istorie care încă e departe de a-și fi dezvăluit toate tainele!

Alexandru GRIGORIEV