Editorial 17 Aprilie 2023, 11:12

Când școala devine o povară...

Scris de

„Natura ne aseamănă. Educația ne deosebește“ – Confucius.

Agresiune, vulgaritate, fenomene tot mai des întâlnite în cea mai importantă instituție a cărei menire este educația și formarea generațiilor pentru viață, societate, mediul economic. O stare de fapt care creează aversiune față de școală chiar și din partea cadrelor didactice, ce să mai spunem despre elevi.

Cei mai mulți dintre noi arată cu degetul către corpul didactic, către instituțiile de învățământ în general, făcând abstracție de responsabilitatea noastră ca părinți vizavi de educația propriilor copii. Ba mai mult, atunci când în școală ne sunt atenționați copiii pentru năzdrăvăniile lor, pentru atitudini incompatibile cu actul educațional sărim ca arși, reclamând, admonestând profesorii de parcă ar fi cei mai mari agresori ai copiilor noștri. Iar ca... tam-tam-ul să fie la înălțime, antrenăm aici instituții ale statului, media, care nu fac decât să creeze o aureolă negativă asupra corpului didactic, a școlii în general, diminuând astfel respectul de care ar trebui să se bucure respectiva instituție ca entitate educațională. Consecința? Încurajarea agresivității, indisciplinei, dezordinii în viața celor care trebuie să ne înlocuiască mâine în ceea ce noi facem azi.

Fără îndoială, bâjbâielile în organizarea învățământului din ultimii treizeci de ani, promovarea excesivă a așa-ziselor drepturi ale copiilor, elevilor, limitarea metodelor specifice privind educația în școli prin impunerea unei anumite conduite în respectivele instituții și în afara lor, au condus la stări de lucruri dintre cele mai grave, mediatizate excesiv, uneori fără să realizăm că acest mod de abordare nu are efect educațional, ba din contră. Iată de ce școala, altădată dorită, pentru mulți, chiar și pentru multe cadre didactice, a devenit astăzi o povară.

Schimbarea mentalității în familie, societate și în școli privind educația și formarea tinerelor generații pentru viață, întărirea autorității cadrelor didactice ca adevărați formatori ai viitorilor participanți la viața socio-economică a comunităților din care fac parte, este unica soluție prin care se poate reveni la o stare firească a lucrurilor în domeniu.

Avem exemplul generațiilor, din care mulți dintre noi am făcut parte, trecute prin școli care prin însăși menirea lor impuneau respect din partea societății ca urmare a conduitei generale a participanților la educație și formare pentru viață.

Nu cred să fi știrbit din demnitatea elevilor de atunci faptul că erau atenționați, sancționați pentru abateri de la conduita firească în școală, ori în afara ei. Măsurile aveau menirea de a îndrepta, de a readuce făptașii cel puțin pe linia de plutire. Ceea ce se întâmplă astăzi, urmare a comportamentului general din familie și societate, nu face decât să amplifice actele de vulgaritate și agresiune.

Normalitate în școală înseamnă respect față de cei al căror rol este de a educa și forma pentru viață tânăra generație, față de care ar trebui luată poziția de drepți – de ce nu – atunci când trec prin dreptul tău. Sunt OAMENII care îți conduc pașii către cea mai dreaptă cărare a vieții. Familia însă are o mare responsabilitate privind educația propriilor copii. Nu întâmplător se vorbește adesea de „cei șapte ani de-acasă“. Reacția față de cei care continuă actul educațional trebuie să fie cooperantă și nicidecum contradictorie.

Ion BANU


Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Copyrights © Lumea Satului

Redacţia:

Str. Moineşti nr. 12, Bl. 204, Sc. A, Ap. 4, sector 6, Bucureşti.
Pentru corespondenţă: OP 16, CP 39.
Tel/fax.: 021.311.37.11;
ISSN 1841-5148

Marketing, abonamente, difuzare
Tel: 031.410.07.45
- Nicusor Oprea Banu – 0752.150.146, 0722.271.338;

Compartiment financiar
– dr. Niculae Simion – 0741.217.627

Editura: ALT PRESS TOUR Bucureşti