Romania

reclama youtube lumeasatuluitv

600x250 v1

Noua față a învățământului agricol în 2024: De la licee în prag de desființare, la investiții de peste 43 de milioane de euro

Noua față a învățământului agricol în 2024: De la licee în prag de desființare, la investiții de peste 43 de milioane de euro

Peste 4.000 de elevi care studiază la liceele agricole din România au beneficiat de vizite de studiu pe lanțul valoric și Agricultura 4.0, pachete educaționale despre Agricultura 4.0 ori de stagii de practică în ferme. Peste 150 de profesori au participat la grupuri de lucru și vizite în ferme pentru familiarizarea cu tehnologiile 4.0, precum și la schimburi de experiență cu licee din Franța și Ungaria. Aproape 14.000 de elevi de gimnaziu au descoperit meseriile agricole în cadrul evenimentelor de promovare a liceelor și peste 4.000 de adulți (părinți, profesori și directori de școli) au fost informați despre importanța educației agricole. În plus, peste 6.200 de elevi au urmat programe de educație antreprenorială cu aproape 300 de profesori și în jur de 2.000 elevi au participat la Incubatorul de afaceri și la Competiția Națională antreprenorială.

Au fost realizate 15 cercetări cantitative și calitative în liceele agricole cu privire la practica elevilor, relația cu agribusiness, nevoile școlilor și relația cu ecosistemul instituțional. Numeroase propuneri de politici publice și programe de finanțare au fost înaintate decidenților din România.

Acestea sunt rezultatele proiectelor derulate de Consorțiul „Creștem prin Educație Agricolă“ (CEA) din ultimii opt ani, în condițiile în care în 2015 multe licee agricole erau în prag de desființare, iar profesionalizarea acestei meserii părea doar o utopie.

Consorțiul format din cinci organizații –Fundația World Vision România (WVR), Fundația Civitas pentru Socitetatea Civilă, Junior Achievement România (JAR), Centrul Român de Politici Europene (CRPE) cu sprijinul Romanian American Foundation (RAF), a contribuit substanțial la creșterea calității învățământului agricol și includerea acestuia în agendele Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și a Ministerului Educației, precum și în programele de finanțare publică.

Investiții de milioane de euro în cele 59 de licee agricole și programe de formare a cadrelor didactice

La finalul anului 2023 a fost lansat apelul Îmbunătățirea infrastructurii liceelor cu profil agricol, ce oferă liceelor agricole oportunitatea de a realiza investiții în construcții noi sau intervenții la construcții existente (prin reabilitarea/renovarea infrastructurii), precum și diverse dotări pentru liceu (materiale, mobilier, echipamente digitale specifice activității didactice și practice). Alocarea financiară totală este de 43 de milioane de euro, valoare eligibilă din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

În plus, la finalul lunii martie, Ministerul Educației a lansat în consultare publică Ghidul pentru formarea profesorilor de specialitate din liceele agricole beneficiare ale măsurii PNRR de investiții. Solicitanți eligibili sunt universitățile agricole și bugetul total este de 600.000 euro.

Ce proiecte vor fi implementate în următorii trei ani?

Fundația World Vision România va dezvolta modele de sere care vor ilustra principiile și practicile agriculturii durabile și tehnologiile 4.0 în paralel cu crearea unei comunități de practică care să stimuleze împărtășirea de idei, provocări, soluții și resurse între liceele agricole. Fundația va acorda granturi Agricultura 4.0, care includ adoptarea pachetului educațional „Călătorie spre anul 2050“, organizarea de vizite de studiu pentru elevi în ferme care aplică tehnologii de ultimă oră și practici de mediu durabile și achiziții de echipamente pentru demonstrații. WVR va continua să susțină demersurile de promovare a liceelor prin oferirea de granturi și consultanță pentru proiectarea și implementarea campaniilor locale. Mai multe webinarii de comunicare vor fi organizate pentru construirea de strategii și îmbunătățirea metodelor și canalelor de comunicare în campaniile de promovare.

Fundația Civitas pentru Societatea Civilă va acorda granturi „Călătoria Elevului – de la elev la tehnician“, granturi pentru activități de învățare la locul de muncă: stagii de pregătire practică pentru elevi, crearea unui parcurs de activități de învățare la locul de muncă pe care un elev le urmează din clasa a IX-a până în clasa a XII-a, prezentarea Călătoriei elevului în cadrul sesiunilor online de comunicare și organizarea de schimburi de experiență între licee. În plus, fundația va dezvolta și consolida o comunitate de practică a profesorilor, pe tema activităților de învățare la locul de muncă, pentru a facilita transferul de cunoștințe și procesul de învățare reciprocă a profesorilor în comunități de practică.

Junior Achievement Romania va realiza cursuri de antreprenoriat (Antreprenor JUNIOR™ – elevi), componenta teoretică a programului, cu versiune hibridă pentru 22 de licee agricole, 44 de profesori și 983 de elevi. În plus, 90 de cadre didactice vor participa la traininguri pentru profesorii din liceele agricole. Componenta practică a programului este reprezentată de Incubatorul național JA BizzFactory™, care are rolul de a dezvolta competențe, atitudini și aptitudini antreprenoriale practice, precum și capacitatea de a trece de la idee la pilot de afacere sau start-up. În cadrul acestei componente vor fi implicați 118 elevi din zece licee agricole. Peste 230 de elevi vor participa la Innovation Days și cinci licee agricole vor fi sprijinite cu granturi pentru educație antreprenorială. Cele mai bune echipe vor participa la Competiția de antreprenoriat – ediția națională și internațională.

Centrul Român de Politici Europene (CRPE) va organiza evenimente de conectare a comunității liceelor agricole la politici publice și bune practici naționale și europene, va sprijini liceele agricole în conceperea unor stratregii și planuri de acțiune care să vizeze dezvoltarea în strânsă legătură cu nevoile și tendințele agriculturii locale/regionale. În plus, organizația va contribui la îmbunătățirea abilităților și motivației profesorilor de a oferi studenților o formare tehnică inovatoare, actualizată, folosind resurse moderne – webinarii Agricultura 4.0.

(L.S.)

invatamant agricol, licee agricole, investitii agricole

Alte articole: