reclama youtube lumeasatuluitv
update 19 Jun 2019

Oameni de nota 10. Ioana Corduneanu, promotoarea semnelor cusute

Inițiativele frumoase nu urmăresc cheia succesului, ci mai degrabă mulțumirea sufletească, iar acest gen de inițiative se nasc din dorința de a împărtăși și celorlalți pasiunile și cunoștințele pe care le-ai dobândit de-a lungul timpului. Urmând cumva aceiași pași, Ioana Corduneanu a reușit să readucă în viețile românilor aprecierea pentru portul popular și a inițiat calea acului pentru mai mult de 10.000 de femei care au învățat să-și coasă propria cămașă națională.

„Tradiţia doarme latent în noi, e ca un fel de Frumoasa din pădurea adormită care aşteaptă omul potrivit care să o readucă la viaţă“, așa și-a început Ioana discursul atunci când am întrebat-o de unde provine dragostea față de ii și semnele cusute. Însă povestea ei este la fel de frumoasă precum este succesul pe care îl are astăzi comunitatea Semne cusute în acțiune. De cele mai multe ori, familia are un rol important în formarea noastră ca adulți și asta nu doar în ceea ce privește cei șapte ani de acasă, ci și în dobândirea pasiunilor. Așa a fost și în cazul Ioanei care a moștenit pasiunea pentru ii din familie, de la bunicile și străbunicele ei care s-au asigurat că, înainte de a merge la școală, știe să coasă, să facă pârjoale și papanași. „Cu timpul am studiat, mi-a plăcut arhitectura tradiţională şi toate produsele textile ale ţărăncilor române, de la covoare și ștergare până la ii pentru că, spre deosebire de toate celelalte, pe acestea le putem purta. Am urmat ideea că modelele şi motivele tradiţionale trebuie păstrate așa cum au fost ele transmise de înaintașii noștri“, a punctat Ioana.

Astăzi este „mama Anei și arhitect de profesie“ și asta o definește, după cum susține. Având deja insuflat atașamentul față de tot ceea ce înseamnă tradiție, a cusut diverse modele și a studiat intens pentru a afla secretele semnelor cusute, iar rezultatul a fost crearea unei alte familii, aceea a comunității Semne cusute în acțiune. Începuturile au fost timide deoarece a trebuit să aducă în cotidian ceva din trecut, dar care ține totuși de prezent. „În 2011 am participat la o expoziţie la Târgul de Design de la Berlin unde am prezentat mobilier inspirat din cel tradiţional, dar şi broderii, unele cusute chiar la fața locului. Acolo am testat reacţiile străinilor, pentru că erau prezenți peste 700 de designeri din toată lumea. Am realizat că este posibil să se creeze un trend global legat de tradiţii, dat fiind faptul că designerii nu au o altă sursă de inspiraţie mai bună decât tradiția“, a adăugat Ioana.

În speranța că există și alte persoane asemeni ei care nu vor să cadă pradă consumerismului adoptând orice modă sugerată doar pentru a cheltui bani, şi care sunt mai degrabă interesate de valori care nu pot fi neapărat cumpărate, aceasta a scos la lumină ia sau cămașa națională, după cum este denumită adesea în scrierile de specialitate. Mai întâi a constatat că, pentru a readuce ia în atenția generațiilor de astăzi, trebuie să o aducă pe Google, acolo unde se găsesc răspunsurile la mai toate întrebările. Astfel, a creat o sursă credibilă de informare prin crearea unui blog unde a pus la dispoziție o arhivă de modele și motive tradiționale pe care le-a desenat în format vectorial. Acest pas l-a făcut sperând că tot mai mulți designeri vor descoperi desenele și le vor face cunoscute.

Începuturile blogului nu au fost tocmai roz, aceasta având impresia că postează în gol, însă treptat motivele au început să fie folosite nu doar de designeri, ci și de oamenii de rând care nu aveau neapărat o conexiune cu arhitectura sau lumea modei. „Dobândind tot mai multe informații, cei care accesau blogul şi-au dat seama că ştiu mai multe despre ii. Pentru că cele din comerţ nu îi mai satisfăceau, au realizat că singura metodă de a avea o ie autentică, dacă nu au moştenit-o, era să o coasă singuri. Așa a luat naștere șezătoarea în mediul online. Nu mai făceam faţă întrebărilor pe care le primeam şi mi-am dat seama că este mult mai eficient ca aceste răspunsuri să fie accesibile tuturor. Atunci am făcut pe Facebook grupul Semne cusute în acțiune pentru că a venit momentul în care ne ajutăm de tehnologie ca să susţinem tradiţiile“, a completat Ioana.

Dacă la început era dezamăgită de impactul propriei inițiative, astăzi Ioana îi culege roadele. Aproximativ 11.000 de doamne și domnișoare, însă și câțiva domni, formează comunitatea Semne cusute, iar de la un grup pe Facebook s-a ajuns la mai multe, împărțite pe zone geografice, asemeni cămășilor naționale. În acești doi ani de la lansarea șezătorii online au luat naștere și șezătorile în viața reală, mai multe doamne din diverse orașe din țară reușind să se adune pentru a împărtăși din cunoștințe, așa cum se întâmplă și în șezătorile din lumea satului de altădată. Cei interesați să coasă o ie pot găsi pe aceste grupuri toate informațiile necesare: de la modul în care pot achiziționa pânza, ața sau acele până la sfaturi utile și încurajări de la membrii care au deja experiența primei ii cusute.

Drept dovadă că acțiunile comunități se și concretizează, anul trecut a fost organizat un concurs „Ie veche, ie nouă“ în care doamnele şi-au prezentat iile cusute cu mâna lor pornind și de la sfaturile primite pe grupurile de pe Facebook. Anul acesta Ioana continuă alături de membrii comunității inițiativele frumoase prin concursul Ia aidoma și se intenționează organizarea unei expoziții care să fie prezentată în mai multe orașe din țară și poate peste hotare.

Demersurile Ioanei au avut ecouri și în lumea masculină, reprezentanții echipei naționale de rugby evoluând în echipamente cu semne tradiționale. „Băieţii şi-au dorit să cunoască motive tradiţionale pentru că şi-au dat seama că apărând pe ecran pot deveni un fel de ambasadori ai valorilor noastre. Aşa m-au contactat, mi-au cerut să le explic mai multe motive şi le-au ales pe cele care au considerat că îi vor inspira şi îi vor ajuta. De 2 ani ei poartă echipament cu însemne tradiţionale; un exemplu sunt coarnele berbecului – cel mai strămoşesc, masculin şi de forţă motiv care se regăsește și pe cămășile naționale“, a adăugat Ioana Corduneanu.

Observăm cum uneori este nevoie doar de motivație pentru a face lucruri frumoase. Motivație de care Ioana dă dovadă constant prin proiectele pe care le desfășoară dincolo de locul de muncă zilnic. Ea este motivul pentru care astăzi iile au reînceput a fi cusute din România până în Japonia și SUA.

Loredana Larissa SOFRON

GALERIE FOTO