reclama youtube lumeasatuluitv
update 14 Nov 2019

Ajutorul pentru motorină. Târziu, dar mai bine decât deloc

Pe lista schemelor de ajutor anunţate de Ministerul Agriculturii pentru 2015 se numără şi cea privind reducerea accizei la motorina folosită în agricultură. Practic, fermierii vor plăti o acciză de 21 de euro pe tona de motorină, urmând ca diferenţa până la acoperirea valorii reale a accizei să fie suportată de stat. Măsura este salutată de agricultori, care se plâng totuşi de încetineala cu care primesc banii.

Guvernul României a adoptat în 29 decembrie 2014 Hotărârea privind instituirea unei scheme de ajutor pentru reducerea accizei la motorina folosită în agricultură în perioada 2015-2020. Ajutorul se acordă trimestrial, sub formă de rambursare, iar valoarea lui se determină în lei pe baza cursului de schimb valutar euro-leu. Pentru 2015, bugetul de care va dispune Ministerul Agriculturii este estimat la circa 700.000 de lei. Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, promite însă că, dacă solicitările vor fi mai mari, sumele alocate iniţial vor fi suplimentate. „În contextul general dificil al ultimilor ani agricoli, cauzat de incidentele de mediu manifestate, fermierii vor resimţi efectele pozitive ale măsurilor de reducere a preţului de achiziţie al motorinei, în sensul reducerii costurilor de producţie şi implicit a creşterii rentabilităţii activităţilor agricole. Totodată, se creează premise pentru respectarea calendarului lucrărilor agricole mecanizate, potrivit tehnologiilor specifice, cu efect implicit asupra nivelului recoltelor obţinute. În aceste condiţii, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va susţine în continuare măsura reducerii accizei la motorina utilizată în sectoarele vegetal, zootehnic şi îmbunătăţiri funciare“, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii.

Cât despre efectele viitoarei majorări a accizei la carburanţi care va avea loc în acest an, Daniel Constantin promite că aceasta nu va afecta fermierii, care vor plăti doar 21 de euro pe tona de motorină. În 2014, subvenţia la motorină a avut o valoare de circa 1,4 lei pe litru în primele trei luni ale anului, după care s-a majorat până la 1,79 de lei pe litru după creşterea accizei.

Ce spun agricultorii

Agricultorii recunosc că ajutorul pentru motorină le este de un real folos, dar ar vrea ca banii să ajungă totuşi ceva mai repede la ei. „Este o măsură bună, însă, din păcate, banii ajung cam târziu. Pentru trimestrul III din 2014 i-am primit abia în decembrie, iar pentru trimestrul IV abia după 15 ianuarie se vor depune cererile. Va dura ceva timp până sunt analizate, aşa că ne aşteptăm ca banii să intre târziu. Poate că ar trebui ca ajutorul să se dea anual şi nu pe trimestre“, a declarat Adrian Mocanu, preşedintele Asociaţiei Producătorilor Agricoli de Cereale şi Plante Tehnice din judeţul Prahova.

În ceea ce priveşte starea culturilor, Mocanu spune că acestea se prezintă bine deocamdată, cu toate că este cam multă apă în sol. Există şi o excepţie, cultura de rapiţă, care nu prea a crescut, ceea ce îl face pe agricultor să se gândească la producţii mai mici în acest an faţă de 2014, când a obţinut 3.600 kg la hectar.

Şi Valeriu Călin, preşedintele Asociaţiei Producă­torilor de Cereale şi Plante Tehnice Agroceres Buzău, mărturiseşte că subvenţia la motorină îi ajută mult pe agricultori. El speră totuşi ca pentru anul în curs actele normative privind acordarea subvenţiei să fie cât mai repede publicate, în contextul în care deocamdată există destule neclarităţi în privinţa ajutorului.

„Ajutorul la motorină ne ajută, dar nu este foarte clar. Acum carburanţii s-au ieftinit, dar în primăvară când va fi cerere, se vor scumpi. Noi avem petrol în ţară şi avem cel mai mare preţ din Europa, ceea ce nu este normal. Despre 2015 nu se ştie nimic clar, doar ce a zis ministrul Agriculturii în decembrie, la discuţiile cu agricultorii. Daniel Constantin a anunţat că ajutorul va avea aproximativ aceeaşi structură ca în 2014 şi 2015, dar şi în anul viitor“, a precizat Călin.

Despre 2015 Călin spune că nu se aşteaptă la producţii la fel de mari precum cele din anii trecuţi, ceea ce va avea ca efect creşterea preţurilor pe piaţa internaţională. La rapiţă, de exemplu, agricultorul estimează o producţie mai mică cu până la 20%, pe fondul reducerii suprafeţelor semănate. Nici pentru grâu estimările nu sunt prea optimiste, deoarece culturile sunt neuniforme din cauza „golurilor“ create de şoareci.

Preţ dublu în zece ani

În ciuda ajutoarelor acordate de stat agricultorilor, cea mai mare parte a acestora îşi desfăşoară activitatea la limita profitabilităţii sau chiar mai rău, în unele cazuri. Şi nici nu este de mirare, în contextul în care costurile de producţie s-au majorat foarte mult în ultimul deceniu – numai dacă ne gândim la input-uri, în condiţiile în care oricum în România cheltuielile sunt în general mai mari, raportat la Occident, chiar şi cu 30%, după cum susţin unii agricultori.

La motorină, de exemplu, faţă de acum zece ani, preţul aproape că s-a dublat, de la circa 3 lei pe litru, în 2005, la aproximativ 6 lei la începutul anului 2015.

În toamna anului trecut, Laurenţiu Baciu, preşedintele LAPAR, declara că, deşi oficialii se laudă cu producţii agricole mai bune faţă de nivelul din 2013, fermierii români trec prin momente foarte grele pentru că veniturile obţinute sunt în realitate mai mici din cauza preţurilor reduse la cereale. 

„La randamentul pe hectar suntem ultimii în Europa, obţinem producţii la care noi spunem că am evoluat, dar suntem încă departe de ţinta pe care o avem pentru a-i ajunge pe cei din Europa. Obţinem la unele culturi între 30% şi 40% din media pe care o realizează alte ţări“, a afirmat Laurenţiu Baciu.

Ioana Guţe