Adama Sultan iulie 2020
update 23 Sep 2020

„Fermierii din România fac agricultură în ţara potrivită“

Parte a unei informări corecte şi o cheie preţioasă pentru obţinerea unei agriculturi performante este expunerea la informaţii actuale şi la previziuni pertinente, emise de profesionişti performanţi. Noul director general al companiei Adama Agricultural Solutions în România, dr. Dimitris Drisis, oferă, în exclusivitate pentru Lumea Satului, un interviu care ilustrează optimismul profesional cu care domnia sa priveşte viitorul agriculturii româneşti.

Interviu în exclusivitate cu dr. Dimitris Drisis, noul director general al companiei Adama Agricultural Solutions în România

– De la începutul lunii iunie sunteţi noul director general al companiei Adama Agricultural Solutions în România. Cu ce experienţă vă mândriţi în domeniul protecţiei plantelor?

– Am avut privilegiul să lucrez în ultimii 20 de ani în industria de protecţie a plantelor, seminţe şi îngrăşăminte, pentru mai multe companii şi în diverse regiuni geografice. O perioadă interesantă pentru mine a fost între anii 2005-2008, când, în calitate de director de marketing pe Europa al companiei Monsanto, am gestionat brand-ul Roundup în Europa, cel mai mare brand din industria de protecţie a plantelor. Recâştigarea valorii unui brand într-o piaţă de desfacere dificilă, reinventarea francizei Roundup, plusul de valoare pentru fermier dat de beneficii crescute (ca rezistenţa la spălare – la apa din precipitaţii, irigaţii etc. –, clasificarea toxicologică şi viteza de acţiune), precum şi fundamentarea unei strategii de diferenţiere pentru un brand care încă aduce câştiguri financiare reprezintă o poveste pe care o pot spune nepoţilor mei. Cea de-a doua poveste de spus nepoţilor va fi experienţa de la Adama în România.

– După ce în 2011 pachetul majoritar de acţiuni (60%) al companiei Makhteshim Agan Industries a intrat în posesia ChemChina, la începutul acestui an compania a primit un nou nume: Adama Agricultural Solutions. Adama, în limba ebraică, înseamnă pământ, sol, iar alegerea unui termen ebraic sugerează că, deşi compania nu mai este listată la Bursa de Valori din Tel Aviv, identitatea şi pedigree-ul companiei nu au suferit modificări. Cum comentaţi această perspectivă?

– Daţi-mi voie să vă contrazic. Este o nouă eră pentru noi. Trecem de la o companie furnizoare de produse chimice de top la o companie furnizoare de soluţii pentru agricultură.

Un nume nou va uni diversele entităţi de pe întregul glob, o nouă identitate globală, o strategie unică globală concentrată pe simplitate, calitate şi valoare adăugată pentru fermieri, un portofoliu nou, un program important de cercetare şi dezvoltare. Compania devine un actor internaţional important şi se pregăteşte pentru listarea la Bursa de Valori din New York, alături de companii mari din industria noastră. Este dorinţa noastră cea mai mare ca ADAMA să devină o companie globală care să ofere noi perspective pentru dezvoltarea industriei şi pentru o cercetare şi dezvoltare unică, prin intrarea pe piaţa din China. Văd o companie diferită, cu legături globale mai bine dezvoltate şi un loc atractiv de muncă.

– În ceea ce priveşte comunicarea cu clienţii, dar şi cu celelalte categorii de public ale companiei, ce pregătiţi pentru această a doua jumătate a anului?

– Cel mai important eveniment al anului, nu numai pentru a doua jumătate a acestuia, va fi lansarea oficială în România a noului nume de brand al companiei, eveniment ce va avea loc în septembrie. Din punctul de vedere al portofoliului, pentru campania de toamnă avem pregătit un nou produs: Sultan Top, erbicid pentru rapiţă.

– Tot este vehiculată în presa internaţională ideea că ne aflăm, la nivel planetar, în pragul unei crize alimentare. Ce rol joacă tehnologiile de protecţie a plantelor în prevenirea unei astfel de crize?

– Aceasta este o viziune veche: argumentele lui Malthus, un economist pesimist, ca să spunem doar atât, a dus la inovarea din domeniul cercetării şi dezvoltării din agricultură. Argumente care încă provoacă la inovare şi cercetare, dovedind că teoria lui a fost greşită, cel puţin în ultimii 200 de ani. În acest moment sunt trei cauze care duc la o cerinţă mai mare pentru o producţie agricolă mai mare:

1. Creşterea populaţiei, mai ales în ţările în curs de dezvoltare care au o producţie agricolă scăzută, istoric vorbind.

2. Creşterea cererii pentru hrană de origine animală în ţările în curs de dezvoltare (China şi India). Aşa cum ştim, cererea de hrană de origine animală şi ulei creşte direct proporţional cu PIB-ul unei ţări.

3. Şi, de asemenea, cererea pentru biocombustibil.

Din punct de vedere biologic, pentru a produce mai mult este nevoie de plante de cultură care au caracteristici genetice de producţie mari, dar şi de un mod eficient de a le proteja de atacul agenţilor patogeni. De aceea protecţia plantelor are un rol foarte important. Pe de altă parte, este o industrie controversată pentru mulţi oameni, dar de multe ori mă întreb cum ar fi viaţa din zilele noastre fără o protecţie a plantelor eficientă şi fără o îmbunătăţire continuă a seminţelor.

– Vă invităm să transmiteţi un mesaj fermierilor din România.

– Fermierii din România fac agricultură în ţara potrivită. Toate condiţiile pot transforma România în „grânarul Europei“. Recoltele pot fi din ce în ce mai mari, iar agricultura va fi sprijinită în continuare de UE. Cu o tehnologie profesională, agricultura va deveni o ramură competitivă a economiei naţionale.

Sorin STAICU