Adama 750x100 30 martie
update 3 Apr 2020

Traseul mocăniţei de la Moldoviţa se extinde

Traseul mocăniţei de la Moldoviţa, cu o lungime de 10,5 km, va fi extins până la Sărbătorile de iarnă cu încă 1,5 kilometri, pentru a ajunge până în centrul localităţii Argel. Dorinţa autorităţilor locale şi a proprietarilor micului tren este ca în viitorul apropiat turiştii care vizitează Mănăstirea Moldoviţa, monument istoric înscris pe lista patrimoniului UNESCO, să poată ajunge cu mocăniţa până la Moldoviţa şi mai departe, până la Argel şi chiar la Raşca.

Clasamentul a modificat traseul

Extinderea traseului în aval ar urma să se facă prin montarea unei şine interioare pe ecartamentul CFR deja existent care se află în conservare din anul 2010, de când linia ferată Moldoviţa – Vama nu mai este funcţională, fiind distrusă parţial de inundaţii. Chiar dacă solicitările celor din Moldoviţa au ajuns la ministrul delegat pentru turism Maria Grapini, la Ministerul Transporturilor şi la Direcţia Regională CFR Iaşi pentru a se acorda scutire de la plata taxei pentru folosirea liniei CFR pe tronsonul de cinci kilometri Moldoviţa – Vatra Moldoviţei, totul a rămas la stadiul de proiect. Văzând că demersurile făcute nu au încă succes la CFR, încurajaţi de numărul mare de turişti din acest an şi de faptul că într-un clasament al celor mai frumoase locuri şi obiective turistice ce trebuie neapărat vizitate în ţara noastră întocmit de Asociaţia „Cele mai frumoase sate din România“ mocăniţa „Huţulca“ din Moldoviţa s-a clasat pe locul doi în topul obiectivelor turistice ale anului 2013, fiind depăşită tot de o altă mocăniţă, cea de pe Valea Vaserului din Maramureş, autorităţile şi Georg Hocevar, proprietarul mocăniţei, au început să extindă traseul în amonte.

Lucrările vor fi finalizate până în decembrie

În prezent se lucrează la terasamentul căii ferate, lucrările urmând a fi finalizate cel mai târziu la mijlocul lunii decembrie. Astfel, după o pauză de mai bine de 12 ani, mocăniţa va ajunge în centrul Argelului, capătul de linie fiind chiar lângă Căminul Cultural şi Şcoala Gimnazială.

Cea mai costisitoare parte a lucrărilor, care aproape în totalitate sunt suportate de Asociaţia pentru păstrarea liniilor ferate înguste din România, la care se adaugă câteva donaţii, este reconstrucţia podului de 30 m peste râul Moldoviţa, la kilometrul 10,5, investiţie care se ridică la aproximativ 30.000 de euro. Cei care doresc să sprijine acest demers al austriacului Georg Hocevar, pentru ca mocăniţa să circule mai departe, o pot face prin donaţii, pentru 400 de lei urmând să primească o diplomă şi un bilet gratuit la mocăniţă.

Autorităţile susţin demersul, dar nu pot ajuta financiar

Petru Iasinovschi, viceprimarul comunei Moldoviţa, ne-a confirmat că mocăniţa, Muzeul ouălor încondeiate şi peisajele atrag un număr mare de turişti în zonă.

„Extinderea traseului cu 1,5 km până în centrul satului Argel va aduce şi mai mulţi turişti. Noi dorim să extindem traseul şi până la Mănăstirea Moldoviţa, pe o distanţă de 5 km, şi în amonte, după Argel, cu 3 - 4 km spre Raşca, unde este o zonă superbă. Astfel, cei care ajung aici vor parcurge cu mocăniţa una dintre cele mai frumoase zone din Bucovina. Extinderea traseului ar spori atractivitatea turiştilor pentru zona de nord a judeţului, cu un impact deosebit nu numai din punct de vedere economic prin crearea de noi locuri de muncă, dar şi din punct de vedere cultural şi spiritual, prin dezvoltarea turismului ecumenic de agrement şi silvocultural, cu un impact direct asupra comunităţilor locale din Moldoviţa, Vatra Moldoviţei, Suceviţa şi Putna.

Noi, ca autorităţi, susţinem în primul rând ideea, apoi sprijinim obţinerea autorizaţiilor şi a documentaţiilor care sunt necesare. Regretăm că resursele financiare nu permit şi un altfel de ajutor pentru a repune înapoi mocăniţa pe vechiul traseu“, ne-a declarat Petru Iasinovschi.

Două poduri, de la Hunedoara la Moldoviţa

Ioan Popescu, cel care se ocupă de bunul mers al lucrărilor de extindere a traseului pe teritoriul comunei Argel şi mecanicul mocăniţei, ne-a spus că cea mai dificilă lucrare este podul la fosta pescărie, cu o deschidere de 30 m, care vine construit din două tronsoane. După construcţia picioarelor şi a culeii va veni şi podul metalic care se construieşte la Hunedoara; acesta va fi adus cu tirul şi asamblat la Moldoviţa. Construcţia celor două poduri este prioritatea numărul 1; valoarea acestora este destul de mare, peste 1,3 miliarde de lei vechi, la care se adaugă calea ferată, traversele şi multe alte lucrări pregătitoare pentru montajul căii ferate.

„Primul pod costă cel mai mult, toate fondurile fiind asigurate până în prezent de Georg Hocevar. Al doilea pod va avea o deschidere de 8 metri şi va fi realizat dintr-o singură bucată. Sunt două lucrări destul de complexe care implică cheltuială destul de mare, dar şeful nostru, domnul Hocevar, care este şi proprietarul materialului rulant, în speţă locomotiva cu abur şi vagoanele, spune că le facem o dată şi vor rămâne pentru totdeauna. Calea ferată va fi făcută din panouri, o parte dintre acestea sunt deja aduse, mai trebuie doar să le aşezăm şi să le eclisăm. Vin cam 20 de panouri la un transport cu tirul, mai trebuie două tiruri şi în 2 săptămâni încheiem eclisarea. Vorbe bune şi o mână de ajutor mai primim de la primarul şi viceprimarul comunei, care sufleteşte sunt alături de noi“, ne-a spus Ioan Popescu.

Turişti atraşi de mocăniţă

Ioan Popescu spune că vara aceasta au avut cei mai mulţi turişti de când mocăniţa circulă în scop turistic

„Dacă traseul se extinde, probabil vor veni tot mai mulţi turişti. Şi la Crăciun vin mulţi turişti în zonă şi până atunci trebuie să terminăm lucrarea. Noi am vrea să pornim de la Mănăstirea Moldoviţa şi să ajungem până la kilometrul 14 Argel, în total 40 km dus-întors. Pentru a ne extinde spre Moldoviţa avem nevoie de aprobarea celor de la CFR, Georg Hocevar, preşedintele Asociaţiei pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România fiind dispus să facă investiţia necesară, care ar presupune montarea de şine interioare înguste peste ecartamentul liniei ferate a CFR. Deşi linia a fost abandonată după inundaţiile din 2010, până acum CFR nu ne-a cedat cei cinci kilometri din infrastructură, dar sperăm că se vor găsi soluţii favorabile pentru a putea circula până la mănăstire“, a precizat Ioan Popescu.

Mocăniţa de linie îngustă de la Moldoviţa este singura de acest gen care circulă în Moldova.

Silviu BUCULEI