reclama youtube lumeasatuluitv
update 13 Dec 2019

Liceul Moldova din Târgu Frumos

O şansă pentru viitorul copiilor cu probleme

O şcoală ca multe altele, dar cu un statut special. Am ajuns aici, la Liceul Moldova din oraşul Târgu Frumos, instituţie unică în această parte de ţară pentru copiii nevăzători, când se încheia examenul de bacalaureat. Pentru cei 10 elevi care au încheiat clasa a XII-a, emoţii dar şi încredere.

Acorduri de pian vin de undeva, de la etaj, unde se află sala de muzică. Îmi anunţasem venirea şi rugasem, dacă se putea, să stau de vorbă cu cineva care se afla în vacanţă. Aşa am cunoscut-o pe Livia, elevă în clasa a II-a şi pe mama ei venită de la Tămăşeni, judeţul Neamţ, la ora specială de pian. Livia are opt ani şi este nevăzătoare din naştere, dar extrem de talentată la pian. Pe coridoare, zeci de diplome care atestă succesele obţinute de elevii liceului la concursuri artistice şi la învăţătură.

Sunt condus la cabinetul directoarei de Silviu Roşu, de loc din Ruginoasa - Iaşi. Silviu a văzut lumina soarelui până la opt ani, după care o afecţiune şi mai multe operaţii l-au făcut să-şi piardă de tot vederea. Îmbrăcat elegant, deschis şi comunicativ, şef de promoţie, îmi spune că vrea să se înscrie la Litere la Universitatea din Cluj-Napoca. Nu are probleme cu infirmitatea, cu care s-a împăcat, cât mai ales cu percepţia celor din jur faţă de nevăzători, în special.

„Este aici o problemă de educaţie, de atitudine, de civilizaţie, îmi spune doamna prof. Margareta Pristavu, directoarea liceului. Până când aceasta se va schimba, să-i admirăm pe aceşti copii care vor să fie asemeni celorlalţi oameni, să înveţe şi să-şi construiască un viitor.“ Aflăm de la doamna directoare că instituţia pe care o conduce a fost înfiinţată în 1961 ca „Şcoală de orbi“, devine liceu în 2004 şi numără acum 117 elevi.

Grija pentru aceşti copii s-a manifestat la nivelul Consiliului Judeţean prin alocarea – utilizând şi fonduri europene – a unor importante sume care s-au materializat prin apariţia a două noi corpuri de clădiri ce cuprind cabinete pentru toate disciplinele predate în şcoală, precum şi o sală de kinetoterapie pentru copiii care au probleme locomotorii asociate cu deficienţele de vedere. Fiecare cabinet dispune de calculatoare dotate cu voce sintetică, astfel încât elevii să-şi poată desfăşura în condiţii normale procesul de învăţare. Sunt condiţii deosebite şi în ceea ce priveşte viaţa de fiecare zi. Dormitoarele au mobilier nou, frigider şi televizor, elevii sunt deserviţi de o cantină modernă, nu lipsesc apa caldă şi toate celelalte facilităţi.

Egoismul familiei şi nepăsarea autorităţilor

– Aşadar, condiţii deosebite. Şcoala ar putea să primească mai mulţi elevi?

– Fără îndoială, vine răspunsul, dar din păcate acesta este marele nostru necaz. Cei mai mulţi dintre elevi sunt din mediul rural, circa 80 la sută. Or, venind la şcoală, familia pierde alocaţia pentru că statul nu poate plăti de două ori subvenţia. Aşa stând lucrurile, mulţi dintre părinţi, cei mai mulţi nevoiaşi, preferă să ţină acasă un copil cu această gravă deficienţă, împiedicându-i accesul la şcoală, la un viitor mai bun. Neînţelegeri sau lipsă de interes se manifestă şi la nivelul organelor de stat. La cererea liceului adresată Consiliului Judeţean Bacău, prin care se solicita o evidenţă a copiilor nevăzători, răspunsul a fost cel puţin ciudat: datele acestea sunt confidenţiale şi pentru a le face cunoscute e nevoie de acceptul persoanei. „Închipuiţi-vă, îmi spune doamna director, că e nevoie de acordul unui copil care trebuie înscris la clasa pregătitoare.“

Stelian Ciocoiu
REVISTA LUMEA SATULUI, NR.16, 16-31 AUGUST 2013